Key takeaways
- De Dentsu Group is van plan om internationaal 3.400 banen te schrappen om operationele verliezen op te vangen.
- Herstructurering richt zich op hoofdkantoor en backofficefuncties buiten Japan.
- Dentsu streeft naar winstgevendheid en concurrentievermogen op de lange termijn door strategische partnerschappen te onderzoeken en de internationale activiteiten te hervormen.
Vanwege operationele verliezen in het tweede kwartaal heeft reclamegigant Dentsu Group een strategisch herstructureringsplan aangekondigd om ongeveer 3.400 banen internationaal te schrappen, oftewel 8 procent van het personeelsbestand buiten Japan. De stap komt nadat het bedrijf een operationeel verlies van 62 miljard yen (363,83 miljoen euro) rapporteerde voor de drie maanden tot juni, grotendeels als gevolg van een aanzienlijk waardeverminderingsverlies van 86 miljard yen (503 miljoen euro) door achterblijvende prestaties in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten en Europa.
Terwijl de Japanse activiteiten van Dentsu voor het negende achtereenvolgende kwartaal een record netto-omzet en onderliggende bedrijfswinst behaalden, hadden de internationale activiteiten in alle regio’s te maken met negatieve groei.
Focus op hoofdkantoor en backofficefuncties
Om de activiteiten te stroomlijnen en de concurrentiepositie te verbeteren zonder toekomstige groei te belemmeren, zal het bedrijf het schrappen van banen concentreren op hoofdkantoor- en backofficefuncties buiten Japan. Deze maatregel zal naar verwachting resulteren in een operationeel verlies van 3,5 miljard yen (20,4 miljoen euro) voor het fiscale jaar, een aanzienlijke afwijking van de eerder voorspelde operationele winst van 66 miljard yen (384,3 miljoen euro).
Dentsu onderzoekt actief verschillende opties voor zijn overzeese activiteiten, waaronder strategische partnerschappen. Het bedrijf blijft zich inzetten voor zijn langetermijndoelen, streeft naar een operationele marge van 16 procent tot 17 procent in het fiscale jaar 2027 en overtreft zijn jaarlijkse doelstelling voor het verlagen van de operationele kosten, geschat op 52 miljard yen (302,64 miljoen euro).
Herstructurering van internationale activiteiten
Hiroshi Igarashi, president en global CEO van Dentsu, erkende dat het dringend noodzakelijk is om de internationale activiteiten te hervormen en gaf aan dat het bedrijf zich inzet om de winstgevendheid en het concurrentievoordeel te herstellen en tegelijkertijd de bedrijfswaarde in de hele groep te maximaliseren. De mogelijke impact van deze personeelsinkrimping op Dentsu Benelux (België en Nederland) is momenteel onzeker. (uv)

