Volkswagen en Bosch brengen geautomatiseerd rijden naar miljoenen mensen tegen 2027


Key takeaways

  • Volkswagen en Bosch willen geautomatiseerde rijtechnologie tegen 2027 beschikbaar maken voor miljoenen mensen via een gezamenlijk ontwikkeld softwareplatform.
  • De software gebruikt “moderne AI-methoden” om menselijke bestuurders na te bootsen, waardoor gebruikers in bepaalde situaties hun handen van het stuur kunnen halen.
  • Gegevens en AI zijn de sleutel tot een betrouwbare adoptie van geautomatiseerde rijsystemen.

Volkswagen en Bosch werken samen om geautomatiseerde rijtechnologie beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen. Hun doel is om deze geavanceerde functies tegen 2027 beschikbaar te maken voor miljoenen bestuurders.

Dit ambitieuze project is gebaseerd op een gezamenlijk ontwikkeld softwareplatform, dat medio 2026 gelanceerd moet worden. De eerste voertuigen die met deze geavanceerde technologie zijn uitgerust, zouden al in 2027 beschikbaar kunnen zijn, waaronder mogelijk de elektrische hatchback ID.1 van Volkswagen.

Weglaten van menselijke bestuurders

De samenwerking maakt gebruik van “moderne AI-methoden” om zeer capabele en intuïtieve rijhulpsystemen te creëren. Deze systemen zijn ontworpen om de natuurlijke bewegingen van menselijke bestuurders na te bootsen, zodat gebruikers in bepaalde rijsituaties het stuur kunnen loslaten.

Peter Bosch, CEO van Cariad, benadrukt de missie: “het comfort en de veiligheid van geautomatiseerd rijden voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk maken”. Hij verwacht dat deze technologie kostbare tijd zal vrijmaken voor bestuurders tijdens hun woon-werkverkeer.

Data en AI voor betrouwbare adoptie

Mathias Pilin, hoofd technologie bij Bosch Mobility, benadrukt de cruciale rol van data en AI voor een betrouwbare en wijdverspreide toepassing van geautomatiseerde rijsystemen.

AI is geïntegreerd in het hele ontwikkelingsproces van de software, van objectherkenning en sensorfusie (het combineren van gegevens van camera’s en radar) tot besluitvorming en uiteindelijk de besturing van de besturing, het remmen en de acceleratie van het voertuig. De nieuwe software is in staat om stedelijke verkeersscenario’s te analyseren en het gedrag van andere weggebruikers te voorspellen.

Wereldwijde samenwerking en testen

De samenwerking bouwt voort op een bestaande samenwerking tussen Volkswagen en Bosch. De geautomatiseerde rijfuncties zijn al streng getest op openbare wegen in Europa, Japan en de Verenigde Staten. De software is ontworpen voor wereldwijde inzet en Bosch is van plan om de architectuur wereldwijd beschikbaar te maken voor andere autofabrikanten.

Cariad, de dochtermaatschappij van Volkswagen voor software, heeft de laatste tijd te kampen gehad met uitdagingen die hebben geleid tot een herstructurering waarbij veel banen werden geschrapt. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.