Key takeaways
- De regering van het Verenigd Koninkrijk plant grote verkeersveiligheidshervormingen om het aantal verkeersdoden te verminderen.
- Verplichte oogtests om de drie jaar voor bestuurders ouder dan 70 worden overwogen.
- Er komen strengere straffen voor onverzekerde bestuurders en bestuurders die geen veiligheidsgordel dragen.
De Britse regering is van plan om de verkeersveiligheidswetgeving ingrijpend te wijzigen in een poging om het aantal verkeersdoden terug te dringen. De voorgestelde hervormingen zijn de grootste aanpassing van de verkeersregels in bijna twee decennia. Zo meldt The Times.
Bezorgdheid over oudere bestuurders
Een van de belangrijkste doelen van de nieuwe strategie is het aanpakken van het groeiende aantal oudere bestuurders die betrokken zijn bij ernstige ongevallen. Uit de statistieken blijkt dat het aantal aanrijdingen waarbij bestuurders van 60 jaar of ouder betrokken zijn en die de dood of ernstig letsel tot gevolg hebben, sinds 2010 met 47 procent is gestegen. Als reactie hierop overweegt de regering om bestuurders ouder dan 70 om de drie jaar een oogtest te laten ondergaan en een rijverbod op te leggen aan bestuurders die niet voor de test slagen.
De maatregel komt naar aanleiding van de bezorgdheid dat de regels voor het gezichtsvermogen van oudere bestuurders in het Verenigd Koninkrijk minder streng zijn dan in andere Europese landen. Een recent rapport van de lijkschouwer benadrukte de dringende behoefte aan strengere regels, en wees erop dat het Verenigd Koninkrijk één van de slechts drie landen is die uitsluitend vertrouwen op zelfrapportage van visuele beperkingen die van invloed zijn op de rijgeschiktheid.
Aanpak van rijden onder invloed van drugs
Daarnaast zijn de voorgestelde hervormingen erop gericht om zaken als rijden onder invloed van drugs en het niet dragen van veiligheidsgordels aan te pakken. Naar verluidt overweegt de regering om de politie toe te staan rijden onder invloed van drugs te vervolgen op basis van speekseltesten in plaats van bloedtesten. De verandering is ingegeven door de toenemende tendens om bestuurders te betrappen met drugs in hun lichaam.
De verkeersveiligheidsstrategie van transportminister Heidi Alexander, die deze herfst onthuld zal worden, omvat ook strengere straffen voor het rijden zonder verzekering en het niet dragen van een veiligheidsgordel. Regeringsbronnen benadrukken de urgentie van deze maatregelen en zeggen dat het onaanvaardbaar is dat er elke 18 minuten iemand omkomt of ernstig gewond raakt op de Britse wegen.
Verkeersveiligheidsorganisaties hebben de voorgestelde strategie verwelkomd als veel te laat en cruciaal voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ze pleiten ervoor om professionele oogtesten een standaard onderdeel van rijbewijzen te maken, ongeacht leeftijd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

