Key Takeaways
- Farmabedrijf Eli Lilly heeft de winstverwachtingen in het tweede kwartaal overtroffen dankzij de sterke verkoop van haar GLP-1 geneesmiddelen Mounjaro en Zepbound.
- Zepbound presteerde beter dan Wegovy van Novo Nordisk.
- Ondanks veelbelovende resultaten voor haar orale GLP-1 pil, had orforglipron te kampen met tegenslagen vanwege een hoog percentage patiënten dat in een laat stadium van het onderzoek afhaakte.
Eli Lilly heeft de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal overtroffen, dankzij de sterke verkoop van haar GLP-1, Mounjaro en Zepbound medicijnen. Ondanks deze positieve resultaten daalden de aandelen van het bedrijf in de vroege handel na teleurstellende resultaten van een laat stadium onderzoek van haar orale GLP-1 pil, orforglipron.
Ramingen overtroffen
De farmaceutische reus rapporteerde een omzet van 15,56 miljard dollar (13,3 miljard euro), waarmee de ramingen van Wall Street van 14,69 miljard dollar (12,6 miljard euro) werden overtroffen. De winst per aandeel bedroeg 6,31 dollar (5,41 euro) en overtrof daarmee de analistenverwachtingen van 5,56 dollar (4,77 euro). De sterke verkoop in de Verenigde Staten, met een totaal van 10,81 miljard dollar (9,3 miljard euro), werd gevoed door een stijging van 46 procent in het aantal GLP-1 voorschriften.
Zepbound heeft zich ontpopt als een sterke concurrent op de GLP-1-markt en overtreft Wegovy van Novo Nordisk wat betreft het aantal nieuwe voorschriften. Volgens gegevens van analisten van JPM heeft Zepbound een opmerkelijke jaar-op-jaar groei van 225 procent gekend, met meer dan 418.000 totale wekelijkse voorschriften aan het einde van juli. Wegovy daarentegen zag een jaar-op-jaar stijging van 35 procent, met een totaal van 281.000 wekelijkse voorschriften.
Tegenslag
Het enthousiasme van beleggers voor orforglipron, Lilly’s GLP-1 pil, nam echter af nadat het bedrijf een uitvalpercentage van 25 procent meldde bij patiënten met de hoogste dosis in laat-stadiumonderzoeken. Ondanks deze tegenslag is Lilly van plan om dit jaar gegevens in te dienen bij de FDA en verwacht het volgend jaar op de markt te kunnen komen.
Robuuste groei
De sterke prestaties van Lilly staan in contrast met de recente resultaten van Novo Nordisk, dat te maken heeft gekregen met uitdagingen van compounders en toegenomen concurrentie. Novo heeft zijn vooruitzichten voor 2025 naar beneden bijgesteld vanwege de vertragende verkoop in de VS. Lilly heeft daarentegen een robuuste groei gezien, met name op de GLP-1-markt, waar Zepbound goed is voor meer dan 60 procent van de nieuwe voorschriften voor gewichtsverlies in de VS.
David A. Ricks, CEO van Eli Lilly, benadrukte de “sterke prestaties” van het bedrijf dankzij de verkoop van Zepbound en Mounjaro, evenals de vooruitgang in de pijplijn in belangrijke therapeutische gebieden. Hij benadrukte Lilly’s inzet om de productiecapaciteit te verhogen en te investeren in onderzoek en ontwikkeling voor groei op de lange termijn.
Op basis van de sterke verkoopprestaties en gunstige wisselkoersen heeft Eli Lilly de omzet voor het hele jaar verhoogd naar 60 – 62 miljard dollar (51,5 – 53,2 miljard euro). De verwachte winstmarge is ook naar boven bijgesteld, wat de positieve vooruitzichten van het bedrijf weerspiegelt. Het effectieve belastingtarief zal echter naar verwachting stijgen als gevolg van nieuwe Amerikaanse belastingwetgeving. (fc)

