Italië zet in op economische groei en keurt langste hangbrug ter wereld goed


Key takeaways

  • De Italiaanse regering geeft definitief groen licht voor ’s werelds langste hangbrug die Sicilië met het Italiaanse vasteland verbindt.
  • Het ambitieuze project moet economische groei stimuleren en banen creëren in twee economisch moeilijke regio’s.
  • Italië classificeert de kosten van de brug als defensieuitgaven om ze in overeenstemming te brengen met de uitgavenvereisten van de NAVO.

De Italiaanse regering bereidt zich voor op de definitieve goedkeuring van een revolutionair infrastructuurproject: de bouw van de langste hangbrug ter wereld. Dit ambitieuze project van 13,5 miljard euro zal het eiland Sicilië met het vasteland verbinden.

Economische impact en technisch wonder

Vicepremier Matteo Salvini, die ook minister van Infrastructuur is, benadrukte het historische belang van het project en de potentiële economische voordelen. De brug is ontworpen met innovatieve kenmerken, waaronder twee spoorlijnen en drie rijstroken aan elke kant. De hangbrug, met een spanwijdte van 3,3 kilometer tussen imposante pylonen van 400 meter hoog, zal een nieuw wereldrecord vestigen.

De brug, die in 2032 klaar moet zijn, wordt gekenmerkt door ultramoderne techniek, waardoor hij bestand is tegen de zware omgevingsomstandigheden, zoals harde wind en aardbevingen die in deze seismisch actieve regio vaak voorkomen. De regering verwacht dat dit infrastructuurproject de economische groei zal stimuleren en tienduizenden banen zal creëren in Sicilië en Calabrië, twee regio’s met economische problemen.

Tegenstand van lokale gemeenschappen

Het project krijgt ook te maken met tegenstand van lokale gemeenschappen die zich zorgen maken over de mogelijke gevolgen voor het milieu en de aanzienlijke financiële kosten. Critici beweren dat deze middelen beter aan andere dringende behoeften kunnen worden besteed.

Ondanks eerdere mislukkingen, waaronder de annulering van het project in 2006 vanwege de schuldencrisis in de eurozone, is Eurolink, een consortium onder leiding van de Italiaanse bouwgigant Webuild, opnieuw aangesteld als aannemer voor het nieuw leven ingeblazen project. Ook dat draagt bij aan de kritiek.

Strategische classificatie

Deze keer heeft Italië een strategische motivatie om door te gaan met de bouw van de brug. Door de kosten als defensie-uitgaven te classificeren, wil Italië het project in overeenstemming brengen met de NAVO-eisen dat de defensie-uitgaven tot 5 procent van het bbp moeten stijgen.

Een deel van deze toewijzing (1,5 procent) kan uitgegeven worden in “defensiegerelateerde” gebieden, waaronder infrastructuur en cyberveiligheid. Aangezien Sicilië een NAVO-basis heeft, geloven Italië en de Italiaanse premier Meloni dat de brug van Messina aan deze criteria zal voldoen.


Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.