Key takeaways
- Novo Nordisks winst is in het tweede kwartaal aanzienlijk gestegen, dankzij de sterke verkoop van zijn diabetes- en obesitasmedicijnen.
- De concurrentie van concurrerende behandelingen, met name die van Eli Lilly, wordt heviger op de Amerikaanse markt, wat de vooruitzichten van Novo Nordisk beïnvloedt.
- Ondanks de uitdagingen blijft Novo Nordisk optimistisch over zijn productportefeuille en vooruitzichten op lange termijn onder het nieuwe management.
Novo Nordisk, een van de toonaangevende Deense farmaceutische bedrijven, heeft een aanzienlijke stijging van de nettowinst over het tweede kwartaal gerapporteerd tot 26,5 miljard kronen, wat gelijk staat aan 3,55 miljard euro. Dit is een stijging van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, samen met een omzetstijging van 18 procent tot 76 miljard kronen (10,18 miljard euro).
Zorgen over het concurrentielandschap
Ondanks deze positieve financiële resultaten, werpt de bezorgdheid over de toenemende concurrentie een schaduw over de toekomstperspectieven van Novo Nordisks paradepaardjes op het gebied van diabetes- en obesitasmedicijnen Ozempic en Wegovy, met name op de cruciale Amerikaanse markt.
Vorige week verlaagde Novo Nordisk haar jaarlijkse winstverwachting, waarmee de neerwaartse trend van de aandelenkoers die al bijna een jaar aanhoudt, werd voortgezet. De herziening volgt op een eerdere verlaging van de prognoses van het bedrijf in mei, die samenviel met de aankondiging van het vertrek van CEO Lars Fruergaard Jorgensen. Mikael Bak, directeur van de Deense aandeelhoudersvereniging, toonde zich verrast over de voortdurende verslechtering en zei dat velen hadden verwacht dat de situatie zich zou stabiliseren na de herzieningen in mei.
Managementtransitie en optimisme
Ondanks de moeilijkheden blijft Novo Nordisk optimistisch over zijn onderliggende gezondheid en de kwaliteit van zijn producten. Vorige week benoemde het bedrijf Maziar Mike Doustdar, de vicepresident voor internationale activiteiten, als opvolger van Jorgensen.
De afslankbehandelingen van Novo Nordisk maakten het bedrijf ooit tot een favoriet onder beleggers, waardoor de aandelenkoersen stegen en het kortstondig het meest waardevolle bedrijf van Europa werd. Het landschap verandert echter nu concurrerende behandelingen van de Amerikaanse farmaceutische gigant Eli Lilly terrein winnen op de Amerikaanse markt. Bovendien heeft een regel van de Amerikaanse Food and Drug Administration, die apotheken toestaat om “bereide” kopieën van Ozempic en Wegovy te produceren, die werd veroorzaakt door een grote vraag en de daaruit voortvloeiende tekorten, een negatieve invloed gehad op de winst van Novo Nordisk. (jov)

