Danone maakt mooie winst dankzij eiwitrijke producten zoals Skyr


Key takeaways

  • Eiwitrijke producten zoals Skyr en Kefir stuwden de kwartaalwinst van Danone op.
  • De sterke vraag naar deze producten leidde tot een organische omzetgroei van 4,1 procent.
  • De sterke euro deed deze winst teniet, waardoor de gerapporteerde omzet licht daalde.

Nestlé-concurrent Danone boekte een kwartaalwinst dankzij de sterke vraag naar eiwitrijke voedingsmiddelen in het tweede kwartaal. Producten zoals Skyr, Kefir en andere eiwitrijke opties bleken populair in Europa, Noord-Amerika en Latijns-Amerika. Deze positieve trend leidde tot een organische omzetgroei van 4,1 procent, waarmee de verwachtingen van analisten werden overtroffen. De sterkte van de euro deed deze winst echter teniet, waardoor de gerapporteerde omzet licht daalde naar 6,9 miljard euro.

Wisselkoers en eenmalige kosten drukken nettowinst, maar omzet blijft stabiel

Ondanks dit wisselkoerseffect behield Danone een stabiele omzet van ongeveer 13,7 miljard euro voor de eerste helft van het jaar. De bedrijfswinst steeg met 3,7 procent tot 1,8 miljard euro, in lijn met de marktverwachtingen. De nettowinst daalde echter met bijna 15 procent tot iets meer dan een miljard euro, als gevolg van eenmalige kosten in verband met de herstructurering van activiteiten in Europa en Indonesië. De resultaten van vorig jaar hadden een impuls gekregen door de verkoop van de Russische activiteiten van Danone.

Danone handhaaft positieve vooruitzichten voor het hele jaar

Danone heeft zijn verwachtingen voor het hele jaar herbevestigd en voorspelt een omzetgroei van 3 tot 5 procent op vergelijkbare basis vergeleken met het voorgaande jaar. Het bedrijf verwacht dat het aangepaste bedrijfsresultaat sneller zal groeien dan de omzet. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.