Key takeaways
- Stijgende voedselprijzen zetten het huishoudbudget van de Britse gezinnen onder druk.
- De detailhandelsverkopen dalen voor de tiende maand op rij, leren cijfers van het British Retail Consortium (BRC) ons.
- De consumentenbestedingen blijven zwak door de economische onzekerheid.
Detailhandelaren in het Verenigd Koninkrijk hadden het moeilijk in juli doordat stijgende voedselprijzen consumenten die krap bij kas zitten afschrikten. Uit gegevens van het British Retail Consortium (BRC) bleek dat de voedselprijzen met 4 procent jaar-op-jaar waren gestegen, vooral door aanzienlijke stijgingen in de kosten van vlees en boter. Deze trend heeft de bestaande financiële druk op huishoudens verergerd.
Stijgende voedselprijzen
Terwijl de prijzen voor verse producten relatief stabiel bleven, stegen de prijzen voor basisproducten met 5,1 procent. De BRC benadrukte de stijgende prijzen voor kruidenierswaren als een van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het huishoudbudget.
Een aparte enquête van de Confederation of British Industry (CBI) wees verder op de problemen in de detailhandel. Detailhandelaren meldden voor de tiende achtereenvolgende maand een daling van de verkoopvolumes en schreven de aanhoudende vertraging toe aan de economische onzekerheid die de consumentenuitgaven heeft ontmoedigd.
Aanhoudende zwakte in consumentenvraag
De CBI merkte op dat hoewel juli een lichte verbetering liet zien ten opzichte van juni, de verkoop nog steeds aanzienlijk daalde. Economen schreven deze aanhoudende zwakke vraag toe aan zowel de hoge prijzen als de bezorgdheid over de wereldwijde economische vooruitzichten.
Deze combinatie van factoren heeft ertoe geleid dat huishoudens sparen belangrijker vinden dan uitgeven, wat de uitdagingen voor zowel fysieke als online retailers vergroot. Industrie-experts hebben gewaarschuwd dat verdere belastingverhogingen de inflatiedruk zouden kunnen verergeren en de prijzen nog verder zouden kunnen opdrijven. (fc)

