Key takeaways
- De detailhandelsverkopen in Spanje zijn in juni met 6,2 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder.
- De werkgelegenheid in de detailhandel steeg met 2,1 procent.
- Sterke consumentenbestedingen zorgen voor groei, aangewakkerd door een robuust bbp en dalende werkloosheid.
De algemene detailhandelsindex in Spanje steeg met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder, 1,2 procentpunt meer dan in mei. Dat meldt het Spaanse Nationale Instituut voor Statistiek (INE).
Positieve groei in meeste winkelketens Spanje
Terwijl alle winkelketens groeiden, met uitzondering van e-commerce, die met 0,6 procent daalde, gingen kleinere winkelketens aan kop met een opmerkelijke stijging van 2,5 procent.
De positieve prestaties van de detailhandel werden ook weerspiegeld in de werkgelegenheidsgroei, die in juni met 2,1 procent op jaarbasis steeg, zeven tiende procentpunt hoger dan in mei. Gegevens voor het tweede kwartaal van 2025 lieten een aanhoudend opwaartse trend zien in de Spaanse detailhandel, met seizoensgecorrigeerde detailhandelsvolumes die op kwartaal-op-kwartaalbasis met 0,8 procent stegen en op jaarbasis met 4,8 procent. Dit groeimomentum, gevoed door de food-, non-food- en motorbrandstoffensector, wijst op een breder herstel van de Europese consumentenmarkt.
Belangrijkste drijvende krachten
Cijfers van Eurostat voor het tweede kwartaal van 2025 tonen de kracht van de detailhandel in Spanje in de belangrijkste categorieën. Voedingsmiddelen, dranken en tabak kenden een kwartaalstijging van 0,8 procent en een jaarstijging van 4,2 procent, terwijl non-food producten (met uitzondering van motorbrandstoffen) met 0,2 procent per kwartaal en 3,8 procent per jaar groeiden. De grootste stijging deed zich voor bij autobrandstoffen, met een kwartaalstijging van 1,3 procent en een opmerkelijke jaarlijkse stijging van 4,8 procent.
Deze trends onderstrepen de veerkracht van de consumentenbestedingen in Spanje, gesteund door een robuuste groei van het bbp van 2,8 procent en een werkloosheidspercentage dat gedaald is tot 12,3 procent, het laagste niveau in tien jaar. Vooral de stijging van de verkoop van autobrandstoffen is opmerkelijk, wat duidt op een opleving in mobiliteit en toerisme – een sector die aanzienlijk heeft bijgedragen aan de 7,1 procent kwartaalgroei in de Spaanse primaire sector. (fc)

