Key takeaways
- De winst van Skoda steeg met bijna 12 procent tot 1,3 miljard euro.
- Elektrische en plug-in hybride modellen waren goed voor 23 procent van de voertuigleveringen.
- Skoda behaalde een recordverkoop in India met 33.000 geleverde voertuigen.
Skoda Auto, een dochteronderneming van Volkswagen, heeft zijn winst in de eerste helft van het jaar zien stijgen. De operationele winst steeg met bijna 12 procent tot 1,3 miljard euro. Deze groei viel samen met een toename in de verkoop van elektrische voertuigen. De omzet van de Tsjechische fabrikant steeg ook aanzienlijk, met bijna 12 procent (op jaarbasis) tot 15,1 miljard euro.
Elektrische modellen
De leveringen van voertuigen stegen fors, met 14 procent tot 509.400 eenheden. Met name volledig elektrische en plug-in hybride modellen waren goed voor 23 procent van deze leveringen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 9,4 procent in dezelfde periode vorig jaar. Deze positieve trend onderstreept het succes van de elektrificatiestrategie van Skoda.
CEO Klaus Zellmer wees op de grote vraag naar de volledig elektrische Enyaq- en Elroq-modellen van Skoda, met meer dan 120.000 bestellingen tot eind juni. Hij benadrukte dat de verkoopprestaties van Skoda beter waren dan die van de markt als geheel, wat de concurrentiepositie van het bedrijf aantoont.
Op de Europese markt leverde Skoda 409.100 voertuigen af, een stijging van 11 procent. Deze groei was deels te danken aan de robuuste verkoop van elektrische en plug-in hybride modellen, met respectievelijk 72.000 en 21.400 verkochte eenheden.
Recordverkoop in India
Skoda behaalde ook recordresultaten in India, met 33.000 verkochte voertuigen, een opmerkelijke stijging van 108 procent in vergelijking met een jaar eerder. In de toekomst is Skoda van plan om in de eerste helft van 2026 de Epiq te lanceren, een elektrische SUV met een aantrekkelijk prijskaartje van 25.000 euro, gericht op consumenten op instapniveau.
(ns)

