Axa wint rechtszaak van 675 miljoen pond tegen Santander


Key takeaways

  • Axa heeft een juridische strijd gewonnen tegen Santander wegens verkeerd verkochte betalingsbeschermingspolissen.
  • De zaak benadrukt dat PPI een van de duurste financiële schandalen in het Verenigd Koninkrijk is.
  • De beslissing benadrukt de langetermijngevolgen van miskoop voor banken en verzekeraars.

Na een lange juridische strijd in Londen heeft de Franse verzekeringsmaatschappij Axa een overwinning behaald op Santander. Het gaat om een bedrag van 675 miljoen pond (772 miljoen euro) in verband met verkeerd verkochte betalingsbeschermingspolissen (PPI). Deze polissen werden vóór 2005 verkocht door GE Capital Bank, dat in 2009 werd overgenomen door Santander. Dat meldt Reuters.

Axa daagde Santander in 2021 voor het High Court. Het bedrijf eiste compensatie voor verliezen door meer dan 650.000 klachten van klanten over deze PPI-polissen. De zaak benadrukt de status van de PPI als een van de duurste financiële retailschandalen in de Britse geschiedenis. Banken betaalden samen ongeveer 40 miljard pond (45 miljard euro) aan compensatie.

Axa’s aansprakelijkheid en financiële gevolgen

Axa erfde de aansprakelijkheid voor deze polissen na de overname van twee Genworth-onderdelen in 2015. Als gevolg daarvan had Axa al bijna 500 miljoen pond (571 miljoen euro) aan schadeloosstelling voor consumenten uitbetaald en meer dan 70 miljoen pond (80 miljoen euro) in verband met de claims.

Rechter Julia Dias bepaalde dat Axa een legitieme vordering had tot schadevergoeding tegen Santander Insurance Services UK. Deze vordering dekt zowel de schadevergoedingen als de kosten van de bemiddelaar.

Reactie van Santander

Hoewel Quinn Emanuel, Axa’s wettelijke vertegenwoordigers, de waarde van de uitspraak op ongeveer 675 miljoen pond (772 miljoen euro) schatten, zei een woordvoerder van Axa dat het bedrijf slechts een deel van de schadevergoeding zou ontvangen. Genworth had Axa al terugbetaald voor een groot deel van de verliezen door misleidende verkoop. Santander is het niet eens met de beslissing van de rechtbank en is van plan om in beroep te gaan. Het bedrijf houdt vol dat de netto-impact van de uitspraak op Santander verwaarloosbaar zal zijn vanwege bestaande voorzieningen en mogelijke rechtsmiddelen.

Santander stelt dat geen enkele klant verlies heeft geleden door de klacht van Axa of de daaropvolgende uitspraak.

Lessen geleerd van de PPI-saga

De lopende juridische kosten en voorzieningen vragen om voortdurende controle van deze zaken. Zo blijft er inzicht in de financiële gezondheid van banken en verzekeraars op lange termijn. Het PPI-schandaal blijft een van de grootste schandalen in het Britse retailbankieren. Uiteindeljik leidde het tot hervormingen in de hele sector, vooral in de manier waarop financiële producten worden verkocht en gereguleerd. (em)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.