Key takeaways
- Eni gaat zijn raffinaderij in Livorno ombouwen tot een bioraffinaderij met behulp van een lening van 500 miljoen euro.
- De faciliteit zal HVO produceren. Dat is een duurzaam dieselbrandstof gemaakt van plantaardige oliën en vetten
- Het project ondersteunt de Italiaanse doelstellingen voor de productie van pure biobrandstoffen en is in lijn met de EU-doelstellingen voor het koolstofvrij maken van de economie.
Een financieringsovereenkomst van 500 miljoen euro tussen de Europese Investeringsbank (EIB) en Eni zal de ombouw van Eni’s raffinaderij in Livorno tot een bioraffinaderij vergemakkelijken, waardoor het de derde faciliteit van dit type in Italië wordt. Dit initiatief ligt in lijn met de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie en versterkt Eni’s betrokkenheid bij de energietransitie.
Het project omvat de bouw van nieuwe fabrieken in Livorno voor de productie van gehydrogeneerde biobrandstoffen, waaronder een biogene voorbehandelingseenheid en een Ecofining-fabriek met een capaciteit van 500.000 ton/jaar. Op basis van haar eigen Ecofining technologie zal Enilive, Eni’s duurzame mobiliteitsbedrijf, HVO (hydrotreated vegetable oil) produceren.
Gebruik van bestaande infrastructuur voor distributie
HVO is een duurzame dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van plantaardige oliën of dierlijke vetten die zijn behandeld met waterstof. Dit maakt het een hernieuwbaar en fossielvrij alternatief voor traditionele diesel. Deze omschakeling past binnen Enilive’s strategie om de productie van biobrandstoffen te verhogen als antwoord op de groeiende Europese vraag.
De bioraffinaderij in Livorno kan bovendien aangepast worden aan de toekomstige productie van SAF (duurzame vliegtuigbrandstof), een belangrijk element in het koolstofvrij maken van de luchtvaart.
De maatregel levert een belangrijke bijdrage aan de nationale en Europese energietransitie door het vervoer koolstofvrij te maken en de CO2-uitstoot te verminderen. Het ondersteunt ook de Italiaanse doelstellingen voor de productie van pure biobrandstoffen, die vragen om een geleidelijke toename van 300.000 ton per jaar in 2023 tot een miljoen ton in 2030.
(ns)

