Duits leger plant eigen satellietnetwerk als rivaal voor Starlink


Key takeaways

  • Het Duitse leger wil zijn eigen satellietnetwerk bouwen.
  • Dit initiatief is bedoeld om minder afhankelijk te worden van leveranciers zoals Starlink.
  • Het nieuwe netwerk zal Duitsland meer controle geven over zijn communicatie en militaire operaties.

Het Duitse leger wil zijn afhankelijkheid van externe leveranciers, zoals Starlink, verminderen door zijn eigen satellietsysteem te ontwikkelen. Dat initiatief komt voort door de erkenning dat veiligheid in de ruimte van cruciaal belang is voor de soevereiniteit en militaire operaties van Duitsland. Dat meldt Spiegel.

De Bundeswehr beschikt momenteel over een beperkt satellietnetwerk, SATCOMBw, dat voldoende was voor kleinschalige buitenlandse operaties. Dit systeem biedt echter niet de wereldwijde dekking die nodig is voor moderne oorlogvoering en nationale verdediging binnen de NAVO.

Ambitieus netwerk in ontwikkeling

Om aan deze behoefte te voldoen, is het Duitse leger van plan een compleet netwerk van communicatiesatellieten te creëren. Dat netwerk moet vergelijkbaar zijn met een kleinschaligere versie van Starlink. Dit ambitieuze project, dat naar schatting enkele miljarden euro’s zal kosten, is haalbaar geworden dankzij vrijstellingen in de Duitse begrotingsregels voor defensie-uitgaven.

Voordelen voor de Bundeswehr

Het plan voorziet in de lancering van ongeveer 300 kleine satellieten over meerdere jaren. Een eerste netwerk zou tegen 2029 operationeel kunnen zijn, met verdere uitbreidingen gepland. Dit onafhankelijke satellietsysteem zal de Bundeswehr cruciale mogelijkheden bieden. Zo krijgen commandanten op het slagveld toegang tot realtime luchtbeelden, wat leidt tot effectievere en beter geïnformeerde besluitvorming. (em)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.