Aandelenkoers Puma keldert na tegenvallende kwartaalcijfers en winstwaarschuwing


Key takeaways

  • De aandelenkoers van Puma staat onder druk na de publicatie van teleurstellende verkoopcijfers. Het aandeel noteert vrijdag zo’n 15 procent in de min.
  • Puma verlaagde zijn prognose voor het hele jaar en verwacht nu een tweecijferige procentuele daling van de verkoop.
  • Het sportkledingmerk noemde Amerikaanse invoerrechten en een zwakker merkmomentum als factoren die bijdragen aan de vertraging.

De aandelenkoers van Puma daalde scherp na de bekendmaking van teleurstellende verkoopcijfers voor het tweede kwartaal en de neerwaartse bijstelling van de prognoses voor het hele jaar. Het Duitse sportmerk schreef de daling voornamelijk toe aan de impact van de Amerikaanse invoerrechten.

Terwijl Puma oorspronkelijk een lage tot gemiddelde omzetgroei met enkele cijfers voorspelde, verwacht het nu een dubbelcijferige daling van de omzet voor het jaar.

Strategieën van Puma om uitdagingen aan te pakken

Puma noemde verschillende factoren die bijdragen aan de sombere vooruitzichten, waaronder een verzwakkend merkmomentum, veranderingen in de mix en kwaliteit van distributiekanalen, de impact van de Amerikaanse tarieven en hoge voorraadniveaus. Om de impact van de tarieven te verzachten, vermindert Puma de import vanuit China naar de VS en is het van plan om vanaf oktober prijsverhogingen door te voeren. Het bedrijf verwacht echter nog steeds een negatieve impact op de brutomarge van ongeveer 80 miljoen euro in 2025.

Arthur Hoeld, CEO van Puma, erkende interne tekortkomingen en benadrukte de noodzaak van een complete merkreset, inclusief een herevaluatie van het productaanbod. Hij gaf toe dat Puma niet aan zijn eigen verwachtingen had voldaan en verantwoordelijkheid moest nemen voor de huidige situatie.

Financiële prestaties blijven achter bij verwachtingen

Puma’s voorlopige omzet over het tweede kwartaal daalde met 2 procent jaar op jaarbasis tot 1,94 miljard euro, wat lager was dan de ramingen van analisten. Het bedrijf rapporteerde ook een aangepast bedrijfsverlies van 13,2 miljoen euro op kwartaalbasis.

Deze slechte prestatie volgt op een moeilijk jaar voor Puma, waarvan de aandelenkoers halveerde als gevolg van commerciële druk en een dalende consumentenvraag in de concurrerende sportkledingmarkt. Hoewel Puma had geanticipeerd op prijsstijgingen in de hele sector als gevolg van tarieven eerder in het jaar, was het bedrijf terughoudend om het voortouw te nemen bij prijsaanpassingen.

De herziene vooruitzichten van geven aanleiding tot bezorgdheid over het vermogen om effectief te concurreren met gevestigde giganten zoals Adidas en Nike, maar ook met opkomende merken zoals Deckers Outdoor’s On Running en Hoka.

Het kwartaalrapport zet druk op de aandelenkoers. Op het moment van dit schrijven noteert Puma zo’n 15 procent in de min.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.