Key takeaways
- BYD is van plan om halverwege 2026 elektrische auto’s in Pakistan te bouwen.
- De assemblagefabriek in de buurt van Karachi zal in eerste instantie 25.000 eenheden per jaar produceren.
- BYD mikt op een marktaandeel van 30 tot 35 procent in de snelgroeiende Pakistaanse sector voor elektrische voertuigen.
De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, BYD, breidt zijn aanwezigheid in de regio Azië-Stille Oceaan uit met ambitieuze plannen voor Pakistan. Het bedrijf wil halverwege 2026 starten met de assemblage van zijn eerste elektrische auto’s in Pakistan. Daarmee wil het inspelen op de groeiende vraag naar elektrische en plug-in hybride voertuigen in het land.
BYD’s uitbreidingsstrategie in Pakistan
De uitbreiding volgt op de eerdere strategie van BYD, die vorig jaar begon met de verkoop van voertuigen in Pakistan. Er wordt momenteel een nieuwe assemblagefabriek gebouwd in de buurt van Karachi. Dit is een samenwerkingsverband tussen BYD en Mega Motor Company, een dochteronderneming van het Pakistaanse nutsbedrijf Hub Power.
De fabriek zal een initiële jaarlijkse productiecapaciteit van 25.000 eenheden hebben. Het exacte tijdschema voor het bereiken van de volledige capaciteit en het starten van de massaproductie is nog niet bekendgemaakt. De fabriek zal in eerste instantie geïmporteerde onderdelen assembleren en niet-elektrische onderdelen lokaal produceren. Het hoofddoel zal zijn om aan de binnenlandse vraag te voldoen. Daarnaast is export naar andere landen in de regio waar het stuur rechts zit mogelijk, afhankelijk van de economische haalbaarheid.
Eerste successen in Pakistan
BYD is al sinds maart begonnen met het leveren van geïmporteerde elektrische voertuigen aan Pakistan. Het bedrijf heeft de verkoopdoelen met 30 procent overtroffen, hoewel er geen specifieke cijfers zijn vrijgegeven. Er wordt verwacht dat de markt voor EV’s en plug-in hybride voertuigen aanzienlijk zal groeien in Pakistan. Het aantal verkopen kan in 2025 mogelijk verdrievoudigen of verviervoudigen ten opzichte van vorig jaar, toen er ongeveer 1.000 eenheden werden verkocht. BYD mikt op een marktaandeel van 30 tot 35 procent in dit segment.
Overheidssteun voor het gebruik van EV
Daarnaast is de Pakistaanse regering actief bezig met het aanmoedigen van het gebruik van EV’s door middel van initiatieven zoals het verlagen van de elektriciteitstarieven voor opladers met 45 procent. Ook moedigt ze de oprichting van particuliere laadstations aan. Zo wil ze het huidige gebrek aan infrastructuur voor volledig elektrische voertuigen aanpakken. BYD Pakistan rapporteerde een winst van ongeveer 444 miljoen Pakistaanse roepies (1,3 miljoen euro) in het maart kwartaal van dit jaar, wat een positieve financiële prestatie weerspiegelt.
De aanstaande lancering van BYD’s Shark 6 plug-in hybride pick-up zal naar verwachting de aanwezigheid van het bedrijf op de Pakistaanse markt versterken. (jv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

