Who’s that girl? Instagram-influencers scheppen goud in Cannes

Opmerkelijke gasten op het Cannes Film Festival waren onder meer Amanda Steele en Nima Benati, die op uitnodiging van het modehuis Dior naar het evenement waren afgereisd.

Nochtans hadden Steele en Benati met het Franse filmfestival geen enkele band, maar het tweetal behoort wel tot de elite van het sociale netwerk Instagram en daarmee dus bijzonder aantrekkelijk als merkambassadeurs. Een aantal experts benadrukken dat deze beïnvloeders door vele adverteerders als efficiënte promotoren worden bestempeld, maar anderen maken gewag van een risicovolle strategie, aangezien de impact van deze figuren bijzonder tijdelijk kan blijken.

Amanda Steele (17) verwierf vooral bekendheid met haar cosmetica-kanaal MakeupbyMandy24 op het videoplatform YouTube. Op Instagram heeft Steele inmiddels 2,7 miljoen volgelingen verzameld. Nima Benati is een Italiaanse modefotografe, die op Instagram 405.000 volgelingen heeft.

Vluchtig

Die grote populariteit was voor beiden voldoende om een uitnodiging voor het filmfestival in Cannes in de bus te krijgen. De voorbije jaren maakten ook Kendall Jenner en Cara Delevingne, met respectievelijk meer dan tachtig en veertig miljoen volgelingen op Instagram, met gelijkaardige uitnodigingen hun opwachting op het Franse filmfestival. Peter Dunne, verantwoordelijke van het communicatiebureau Electric Media, zegt geregeld nieuwe films te delen met personlijkheden die op sociale media een grote groep volgelingen tellen. Volgens Dunne vertegenwoordigen deze beïnvloeders een efficiënte investering van de reclamebudgetten, al moet volgens hem wel een bijzonder grote groep volgelingen aanwezig zijn om een reëel effect te kunnen verwezenlijken. De Britse communicatiespecialist Mark Borkowski zegt echter te twijfelen aan de efficiëntie van deze strategieën. Hij wijst erop dat sommige beïnvloeders zich bijzonder zwaar laten betalen, terwijl de boodschappen in sociale media volgens hem vaak ook heel vluchtig blijken. (mah)