Key takeaways
- Nestlé bekijkt zijn segment vitaminen en voedingssupplementen op mogelijke desinvesteringen.
- Het bedrijf geeft voorrang aan premiumproducten en zou slecht presterende merken zoals Nature’s Bounty kunnen verkopen.
- Nestlé India staat voor operationele uitdagingen, waaronder stijgende inkoopkosten en productiekosten.
Nestlé hanteert een proactieve aanpak om zijn portfolio te optimaliseren door een strategische evaluatie uit te voeren van zijn segment vitaminen, mineralen en supplementen. Deze herziening zou kunnen leiden tot het afstoten van slecht presterende merken zoals Nature’s Bounty, om prioriteit te geven aan premium producten in dit segment. Deze beslissing volgt op Nestlé’s aankondiging van een beter dan verwachte organische omzetgroei voor de eerste helft van 2025.
Ondanks deze positieve prestatie daalde de totale omzet door ongunstige wisselkoersschommelingen. Nestlé blijft vertrouwen houden in haar financiële vooruitzichten voor 2025 en voorspelt een verbeterde organische omzet en een gezonde onderliggende operationele winstmarge. Dankzij effectieve prijsstrategieën kon het bedrijf de volumedruk compenseren.
Operationele uitdagingen
Terwijl het bedrijf zijn wereldwijde portfolio stroomlijnt, benadrukt de Indiase unit de operationele uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd. Nestlé India rapporteerde een winstdaling in het eerste kwartaal door hogere inkoopkosten en uitgaven in verband met productie-uitbreiding. Deze factoren tonen aan hoe complex het is om de prestaties op verschillende markten te beheren.
De voorzitter en algemeen directeur van Nestlé India schreef de lagere winst toe aan hogere consumentenprijzen in de gehele grondstoffenportefeuille. Ondanks deze uitdagingen blijft Nestlé India investeren in capaciteitsuitbreiding. Het bedrijf heeft ook de prijzen van bepaalde producten verhoogd om het effect van de kosteninflatie in belangrijke grondstoffen zoals cacao en melk te verzachten. (jv)

