“Made for Germany”: Meer dan 60 bedrijven investeren 631 miljard euro in Duitsland


Key takeaways

  • Meer dan 60 bedrijven beloven 631 miljard euro te investeren in Duitsland tegen 2028.
  • Het “Made for Germany”-initiatief is bedoeld om Duitsland aantrekkelijker te maken als investeringsbestemming.
  • Experts waarderen het initiatief, maar roepen op tot voorzichtigheid en benadrukken het belang van concrete opvolging.

Meer dan 60 bedrijven hebben op een investeringstop in de Duitse Kanselarij beloofd om tegen 2028 ruim 631 miljard euro in Duitsland te investeren. Dit gebeurde binnen het “Made for Germany”-initiatief. 61 bedrijven steunen dit initiatief en willen de komende vijf jaar tot 631 miljard euro in de Duitse economie steken.

Dit aanzienlijke investeringsbedrag omvat zowel bestaande als nieuwe kapitaaluitgaven, financiering van onderzoek en ontwikkeling, en toezeggingen van internationale investeerders. De bedrijven achter dit initiatief willen een sterk signaal afgeven dat Duitsland een aantrekkelijke investeringsbestemming is.

Belangrijke spelers en cijfers

Belangrijke spelers in het “Made for Germany”-initiatief zijn Christian Sewing, CEO van Deutsche Bank, Roland Busch, hoofd van Siemens, Mathias Döpfner, CEO van Axel Springer, en Alexander Geiser, CEO van FGS Global.

Ook grote bedrijven zoals Allianz, BMW en Volkswagen steunen het initiatief. Daarnaast zijn er ook Amerikaanse investeerders bij, zoals Nvidia, Blackrock en Blackstone.

De top en het belang ervan

De top in de Kanselarij bracht verschillende CEO’s samen met kanselier Friedrich Merz (CDU), vice-kanselier Lars Klingbeil (SPD) en minister van Economie Katherina Reiche (CDU). Kanselier Merz sprak zijn goedkeuring uit over de inzet van bedrijven om te investeren in Duitsland en zijn beroepsbevolking. Hij benadrukte hun cruciale rol bij het stimuleren van economische groei en het waarborgen van het toekomstige concurrentievermogen van het land. Daarnaast nodigde hij internationale bedrijven nadrukkelijk uit om hun investeringen in Duitsland te verhogen.

De discussies tijdens de top concentreerden zich op strategieën om Duitsland aantrekkelijker te maken als investeringsbestemming en om het algemene investeringsklimaat te verbeteren. Clemens Fuest, voorzitter van het Ifo Institute, beschreef het initiatief als een potentiële stimulans voor de economie. Tegelijkertijd plaatste hij vraagtekens bij de levensvatbaarheid op lange termijn. Hij benadrukte de noodzaak om te bepalen of de investeringen echt duurzaam zijn of dat ze gewoon worden gevoed door de staatsschuld.

Fuest waarschuwde dat de aankondigingen van deze grote bedrijven in eerste instantie gezien moeten worden als promotie-inspanningen. Daarnaast benadrukte hij dat het belangrijk is dat er concrete actie ondernomen wordt naar aanleiding van de gedane toezeggingen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.