Key takeaways
- Netflix overtrof de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal en verhoogde de omzetverwachtingen.
- Het bedrijf schreef de sterke prestatie toe aan prijsverhogingen en groei in advertentieverkoop.
- Netflix verwacht de reclame-inkomsten te verdubbelen tot ongeveer 3 miljard dollar (2,58 miljard euro) in 2025.
Netflix heeft de verwachtingen van analisten voor de resultaten van het tweede kwartaal overtroffen. Daardoor heeft het ook de omzet voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf rapporteerde een netto-inkomen van 3,13 miljard dollar (2,69 miljard euro), of 7,19 dollar per aandeel (6,18 euro). Het gaat om een stuk meer dan de 2,15 miljard dollar (1,85 miljard euro), of 4,88 dollar per aandeel (4,20 euro), in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit resultaat overtreft de ramingen van analisten die door Visible Alpha zijn verzameld. De inkomsten stegen met 15,9 procent jaar op jaar tot 11,08 miljard dollar (9,53 miljard euro), in lijn met de consensus van analisten.
Deze positieve resultaten volgen op de verhoging van de abonnementsprijzen van Netflix aan het begin van het jaar. Het advertentie-ondersteunde abonnement steeg van 6,99 dollar (6,01 euro) naar 7,99 dollar (6,87 euro) per maand. Het standaard advertentievrije abonnement steeg van 15,49 dollar (13,32 euro) naar 17,99 dollar (15,47 euro) per maand. En de prijs van een premium abonnement steeg van 22,99 dollar (19,77 euro) naar 24,99 dollar (21,49 euro) per maand.
Omzetprognoses en advertentieverkoop
Netflix heeft zijn omzetprognose voor 2025 verhoogd van 43,5 miljard dollar (37,41 miljard euro) naar 44,5 miljard dollar (38,27 miljard euro) tot een bereik van 44,8 miljard dollar (38,53 miljard euro) tot 45,2 miljard dollar (38,87 miljard euro). Daarmee wordt de gemiddelde analistenprognose van 44,6 miljard dollar (38,36 miljard euro) overtroffen. De omzetverwachting voor het derde kwartaal van het bedrijf van 11,53 miljard dollar (9,91 miljard euro) versloeg ook de ramingen van Wall Street van 11,31 miljard dollar (9,73 miljard euro).
Netflix schreef de stijging van de omzetverwachting grotendeels toe aan de recente depreciatie van de Amerikaanse dollar ten opzichte van andere belangrijke valuta. De rest van de groei is te danken aan de aanhoudende groei in ledenwerving en advertentieverkoop.
Groei van het aantal gebruikers en advertentie-inkomsten
Het bedrijf benadrukte dat de advertentie-inkomsten op lange termijn een drijvende kracht vormen achter de gebruikersgroei en merkte op dat de advertentie-inkomsten een “mooi momentum” hadden. Netflix verwacht dat de advertentie-inkomsten ruwweg zullen verdubbelen tot ongeveer 3 miljard dollar (2,58 miljard euro) in 2025. Eerder dit jaar verhoogde de streaminggigant de prijzen van verschillende Amerikaanse pakketten, waaronder het advertentiepakket, dat met 7,99 dollar (6,87 euro) per maand nog steeds een van de meest betaalbare pakketten is.
Greg Peters, co-CEO van Netflix, benadrukte dat de gebruikersretentie “stabiel en toonaangevend” bleef. Daardoor leverden de recente prijsverhogingen de gewenste resultaten op. Hij voegde eraan toe dat de algehele betrokkenheid van gebruikers gezond bleef, wat het vertrouwen van Netflix in zijn monetisatiestrategie versterkt.
Toekomstplannen
In mei kondigde Netflix aan dat zijn advertentie-gefinancierde tak wereldwijd 94 miljoen maandelijkse actieve gebruikers had bereikt, tegenover 70 miljoen in november. Het bedrijf herhaalde zijn prognose dat de advertentie-inkomsten dit jaar zullen verdubbelen naarmate het zijn reeks reclametechnologieën wereldwijd uitrolt.
Netflix verwacht dat de uitgaven aan content en marketing in het derde en vierde kwartaal zullen stijgen. Toch verwacht het nog steeds een jaar-op-jaar groei van de operationele marge in beide perioden. Het bedrijf blijft op koers om solide marges van 30 procent voor het hele jaar te behalen. Dat is één procentpunt hoger dan de vorige prognose. (uv)

