Moederbedrijf M&M’s in de VS onder vuur wegens schadelijke kleurstoffen


Key takeaways

  • De procureur-generaal van Texas, Ken Paxton, stelt een onderzoek in naar Mars omdat het bedrijf ondanks een belofte geen synthetische kleurstoffen uit zijn Amerikaanse snoep zou hebben verwijderd.
  • Paxton beweert dat dit verschil in ingrediënten tussen Amerikaanse en Europese producten de rechten van de consument schendt.
  • Verschillende andere grote voedingsbedrijven hebben toegezegd synthetische kleurstoffen uiterlijk in 2028 uit te bannen.

De procureur-generaal van Texas, Ken Paxton, heeft een civiel onderzoek ingesteld naar Mars Incorporated, de maker van populaire snoepjes zoals M&M’s en Skittles. Het onderzoek richt zich op de vermeende nalatigheid van Mars om synthetische kleurstoffen uit zijn Amerikaanse producten te verwijderen, ondanks een belofte uit 2016.

Paxton zegt dat Mars de additieven heeft verwijderd uit producten die in Europa worden verkocht, terwijl ze in Amerikaanse producten blijven zitten. Deze ongelijkheid is volgens hem een misleidende handelspraktijk die de rechten van de consument schendt. Hij dringt er bij Mars op aan om het voorbeeld van bedrijven als Nestlé en Hershey te volgen, die zich al hebben verplicht om synthetische kleurstoffen te verwijderen.

Synthetische kleurstoffen zijn een groeiend probleem

Op nationaal niveau groeit de bezorgdheid over de gezondheidsrisico’s van synthetische kleurstoffen. De Amerikaanse minister van Volksgezondheid, Robert F. Kennedy Jr., maakt het terugdringen van sterk bewerkte voedingsmiddelen en kunstmatige kleurstoffen een speerpunt van zijn campagne “Make America Healthy Again”. Hij ziet een mogelijk verband tussen deze toevoegingen en gezondheidsproblemen zoals ADHD en bepaalde vormen van kanker. Hoewel sommige wetenschappers pleiten voor meer onderzoek om dit zeker vast te stellen, groeit de aandacht voor de mogelijke risico’s.

Verschillende grote levensmiddelenbedrijven hebben gereageerd op de druk van het publiek en de strengere regelgeving door het gebruik van synthetische kleurstoffen uit te faseren. Nestlé, Hershey, General Mills, J.M. Smucker, Kraft Heinz en PepsiCo zijn allemaal van plan om deze additieven uiterlijk in 2028 te bannen. Mars heeft nog geen officieel commentaar gegeven op het Texaanse onderzoek, maar het bedrijf heeft al wel gesuggereerd dat de houding van consumenten ten opzichte van kunstmatige kleurstoffen van regio tot regio verschilt. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.