Chinese smartphonemarkt krimpt ondanks comeback Huawei


Key takeaways

  • De Chinese smartphonemarkt verkocht in het tweede kwartaal van 2025 69 miljoen toestellen, 4 procent minder dan een jaar geleden.
  • Huawei heeft na meer dan vier jaar zijn nummer één positie qua marktaandeel heroverd.
  • Leveranciers zullen in de tweede helft van 2025 prioriteit geven aan voorraadbeheer en gerichte promoties.

De Chinese smartphonemarkt kromp in het tweede kwartaal van 2025 met 4 procent op jaarbasis tot 69 miljoen verkochte toestellen. Het was de eerste daling in zes kwartalen, veroorzaakt door aanhoudende macro-economische onzekerheid en tegenvallende stimuleringsmaatregelen van de overheid, die samen de consumentenbestedingen onder druk zetten. Het ‘618’ online shopping festival, traditioneel een periode van sterke verkoop, stelde verkopers vooral in staat om hun voorraden aan te passen in plaats van nieuwe vraag te stimuleren.

Ondanks deze vertraging van de markt, maakte Huawei een sterke comeback en heroverde de toppositie in het marktaandeel klassement voor het eerst in meer dan vier jaar. Deze opleving benadrukt de merkentrouw en het efficiënte leveringsbeheer van Huawei.

Resultaten van marktaandeel

Van de top vijf leveranciers was Xiaomi de enige die groei liet zien, dankzij het aanhoudende succes in zowel het budget- als het goedkopere segment van de markt. Apple had weliswaar te maken met een daling van de verkoop, maar verzachtte de gevolgen met strategische prijsverlagingen voor bepaalde iPhone 16- en 16 Pro-modellen, waardoor ze in aanmerking kwamen voor overheidssubsidies.

Qua marktaandeel gaat Huawei aan de leiding met 18,1 procent, op de voet gevolgd door Vivo met 17,3 procent. OPPO behield de derde plaats met een aandeel van 15,5 procent. Xiaomi zag zijn marktaandeel stijgen naar 15,1 procent, terwijl dat van Apple licht steeg naar 13,9 procent.

Voorspelling voor de tweede helft van 2025

Vooruitkijkend voorspellen analisten een voorzichtige en complexe marktomgeving in de tweede helft van 2025. Verstoringen in de uitrol van overheidssubsidies en aanhoudende economische uitdagingen zullen naar verwachting het consumentenvertrouwen blijven temperen, waardoor een snel herstel van de smartphonebestedingen onwaarschijnlijk is. Leveranciers zullen zich naar verwachting richten op voorraadbeheer en zich selectief richten op de vraag door middel van prijsstrategieën en promotionele activiteiten. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.