Port of Antwerp-Bruges merkt daling in trafiek in eerste helft 2025


Key takeaways

  • Het container- en RoRo-verkeer in Port of Antwerp-Bruges steeg ondanks een algemene daling in tonnage.
  • Droge en vloeibare bulkvolumes daalden door geopolitieke factoren en markttrends.
  • De handel met de Verenigde Staten nam toe, waardoor de positie van de VS als belangrijke handelspartner is geconsolideerd.

Ondanks een daling van 4,3 procent in de totale overslag tot 137,2 miljoen ton in de eerste helft van 2025, toonde Port of Antwerp-Bruges veerkracht met groei in container- en RoRo-overslag. De volumes van droge en vloeibare bulk daalden als gevolg van algemene markttrends en geopolitieke factoren.

Uitdagingen

Aanhoudende congestie op terminals in Noordwest-Europa is een grote uitdaging. Onregelmatige aankomsten van containerschepen, omleidingen vanwege de situatie in de Rode Zee en de herstructurering van containerallianties droegen allemaal bij aan de gelijktijdige stijging van de vrachtvolumes en scheepsaanlopen.

Onbetrouwbare dienstregelingen maken de terminalplanning nog ingewikkelder. Langere verblijftijden voor containers en hogere scheepsbeladingen belasten de terminalcapaciteit en vereisen extra containerbewegingen. Nationale vakbondsacties zetten de activiteiten nog meer onder druk.

Niet-gecontaineriseerde stukgoederen

De overslag van vloeibare bulk daalde met 17,1 procent, voornamelijk door lagere brandstof-, nafta- en LNG-volumes. Geopolitieke spanningen, EU-sancties en overcapaciteit op de markt speelden een belangrijke rol. Alleen LPG en paraffine groeiden. De doorvoer van chemicaliën steeg met 8,9 procent, dankzij biobrandstoffen, terwijl andere sectoren stabiel bleven, wat de druk op de Europese chemische industrie weerspiegelt.

De overslag van droge bulk daalde met 11 procent door lagere volumes steenkool en bouwmaterialen. De import van meststoffen steeg daarentegen sterk. Deze contrasterende trends houden verband met de EU-sancties tegen Rusland, die een impact hebben gehad op de kolenimport en hebben geleid tot een toename van de kunstmesttransporten.

De impact op niet-gecontaineriseerde algemene vracht was beperkter, met een daling van 4,3 procent voor conventionele algemene vracht, grotendeels door minder staal- en ijzerverkeer. Europese beperkingen op de invoer van goedkoop buitenlands staal en de verwachte vermindering van de staalovercapaciteit in China zouden de Europese staalmarkt op lange termijn kunnen stabiliseren. Het RoRo-verkeer steeg licht met 1,4 procent, waarbij de groei in vrachtwagens, zwaar materieel en gebruikte voertuigen de lagere zendingen van nieuwe auto’s compenseerde.

Handel met de Verenigde Staten

De handel met de Verenigde Staten steeg met 17,2 procent tot 16,4 miljoen ton, waarmee de positie van de Port of Antwerp-Bruges als tweede grootste handelspartner na het Verenigd Koninkrijk werd geconsolideerd. De haven blijft de grootste exporthaven van Europa naar de Verenigde Staten.

De import vanuit de Verenigde Staten steeg met 13,1 procent, dankzij hogere volumes van containers en vloeibare bulk, waaronder LNG en andere energiegassen. De export naar de VS steeg met 23,5 procent, voornamelijk dankzij brandstoffen en droge bulk, terwijl de export van voertuigen sinds mei aanzienlijk is gedaald, waarschijnlijk als gevolg van de Amerikaanse tarieven.

Vooruitzichten voor de tweede helft van 2025

De export van containers is stabiel gebleven, terwijl de import van containers uit de VS met 12,6 procent is gestegen, mogelijk als gevolg van anticiperend gedrag. De vooruitzichten voor de tweede helft van 2025 blijven onzeker, afhankelijk van een mogelijk handelsakkoord tussen de EU en de VS tegen 1 augustus, dat de bevoorradingsketen meer zekerheid en voorspelbaarheid zou kunnen geven.

Jacques Vandermeiren, CEO van de Port of Antwerp-Bruges, benadrukte de veerkracht van de haven in een moeilijk economisch klimaat en wees op de groei van het containerverkeer ondanks de druk op het bulkverkeer en de wijdverspreide congestie. De nauwe handelsrelatie met de VS onderstreept de rol van de haven als trans-Atlantische toegangspoort tot Europa. Vandermeiren benadrukte de behoefte aan extra containerinfrastructuur, door middel van projecten zoals het ECA-initiatief, om duurzame groei in de toekomst te ondersteunen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.