Thailand richt zich op Midden-Oosten om toerisme te stimuleren


Key takeaways

  • Thailand probeert zijn toeristische markt te diversifiëren door zich te richten op het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.
  • De Toeristische Autoriteit van Thailand (TAT) werkt aan het verbeteren van de luchtverbindingen en het promoten van Thailand als een aantrekkelijke bestemming in de regio.
  • De verschuiving moet het verlies aan Chinese toeristen opvangen, een cruciale markt voor de Thaise economie.

Thailand probeert actief zijn toeristische markt te diversifiëren door zich te richten op het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië. Deze strategische verschuiving is bedoeld om de aanzienlijke daling van het aantal Chinese toeristen, een cruciale bron van inkomsten voor de Thaise economie, te compenseren. Dit meldt Bloomberg.

De Toeristische Autoriteit van Thailand (TAT) heeft een bemoedigende groei in het Midden-Oosten gemeld. Het aantal toeristen uit die regio steeg met ongeveer 17 à 18 procent. Om van deze trend te profiteren, werkt de TAT aan het verbeteren van de luchtverbindingen en het promoten van Thailand als favoriete bestemming in de regio.

Aangepaste verwachtingen

Herziene prognoses voor 2025 voorspellen nu 35 miljoen buitenlandse bezoekers, een daling ten opzichte van de oorspronkelijke doelstelling van 40 miljoen. De terugval heeft vooral te maken met het zwakkere herstel van het Chinese toerisme. Veiligheidszorgen spelen daarbij een rol, onder meer na incidenten zoals de ontvoering van de Chinese acteur Wang Xing. Die gebeurtenis leidde tot een golf aan annuleringen tijdens het Chinees Nieuwjaar.

Hoewel het aantrekken van Chinese toeristen een prioriteit blijft, is TAT actief op zoek naar andere markten. Daarbij wordt het belang van diversificatie erkend. Oceanië en Zuidoost-Azië worden gezien als belangrijke regio’s om de vraag te stimuleren en de daling van het aantal Chinese bezoekers te compenseren.

Toerisme met meer waarde, maar minder impact

Tegen 2026 wil Thailand een “waarde boven volume”-strategie implementeren. Deze aanpak richt zich op het aantrekken van toeristen die meer geld uitgeven en minder impact hebben op het milieu. De doelstelling is om de inkomsten uit toerisme met 7 procent te doen stijgen. De toeristische sector draagt ongeveer 12 procent bij aan het Thaise bruto binnenlands product, wat de belangrijke rol ervan in de nationale economie onderstreept.

Ondanks de uitdagingen blijft Thailand een populaire bestemming. Op 6 juli telde het land al 17,2 miljoen toeristen. Die brachten samen 794,7 miljard baht (20,9 miljard euro) op aan inkomsten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.