Bijna twee op de drie Belgen schakelen een vastgoedkantoor in om hun woning te verkopen

Het merendeel van de Belgen doet een beroep op een vastgoedkantoor als ze hun woning willen verkopen. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van het vastgoedplatform Immoweb. “Veel particulieren proberen eerst zelf hun woning te verkopen, maar botsen dan op vragen waar ze geen antwoord op hebben. Dan beseffen ze: het gaat verder dan gewoon een rondleiding geven in je huis”, zegt Kim Ruysen, CEO van het immokantoor Trevi.


Key takeaways

  • 61 procent van de Belgen klopt aan bij een vastgoedkantoor als ze hun woning van de hand willen doen.
  • Het onderzoek van Immoweb toont ook aan dat 8 procent van de Belgen die dit jaar een beroep deden op een immokantoor eerst zelf heeft geprobeerd om zijn huis of appartement te verkopen.
  • Vastgoedkantoren rekenen een commissie aan van gemiddeld 3,1 procent.

In het nieuws: 61 procent van de Belgen vertrouwt op een professional als ze hun woning willen verkopen.

  • Dat is een forse toename in vergelijking met ruim tien jaar geleden. In 2013 gaf 46 procent van de respondenten aan dat ze samenwerken met een vastgoedkantoor.

Details: De studie toont ook aan dat verkopers hun makelaar niet zien als een puur technische tussenpersoon, maar als een echte operationele partner.

  • Volgens drie op de vier respondenten is begeleiding van bezoeken de grootste troef van een immokantoor. Ook het administratieve werk dat professionals op zich nemen (59%) en de zoektocht naar verkopers (47%) worden genoemd als belangrijke voordelen van een vastgoedkantoor.
  • Immoweb vroeg in de enquête ook welke diensten verkopers het belangrijkst vinden wanneer ze een professional inschakelen. Bovenaan de lijst staat het nemen van professionele foto’s, genoemd door bijna twee op de drie respondenten (66%). Daarna volgen de publicatie op Immoweb (53%) en de opvolging van administratieve verplichtingen zoals de elektrische keuring of het EPC-certificaat (37%).

Sommige Belgen proberen eerst zelf woning te verkopen

Opgemerkt: Voorts blijkt dat 8 procent van de Belgen die dit jaar al samenwerkten met een immokantoor eerst zelf hebben geprobeerd om hun huis of appartement van de hand te doen. 46 procent deed dat om geen commissiekosten te betalen.

  • “Maar eenmaal geconfronteerd met de realiteit van de markt, wenden velen zich alsnog tot een vastgoedkantoor”, zegt Kirsten Neybergh, Commercieel Directeur van Immoweb. De vaakst genoemde moeilijkheden zijn: het gebrek aan tijd om bezoeken te organiseren (29%), de administratieve rompslomp (17%) of de moeite om hun pand goed in de markt te zetten (7%).
  • “De regelgeving rond vastgoed is de voorbije jaren veel complexer geworden. De verplichtingen verschillen sterk per regio, en wie vandaag verkoopt, moet zich echt verdiepen in attesten, energie-eisen en fiscale regels”, voegt Ruysen eraan toe. “Veel particulieren beginnen zelf, maar botsen dan op vragen waar ze geen antwoord op hebben. Dan beseffen ze: het gaat verder dan gewoon een rondleiding geven in je huis.”

Vastgoedkantoren rekenen commissie van gemiddeld 3,1 procent aan

Ook dit: Bij de verkopers die een beroep deden op een vastgoedkantoor, bedroeg de gemiddelde commissie 3,1 procent.

  • De grote meerderheid betaalde tussen 3 en 4,5 procent (44%), of tussen 1 en 3 procent (41%). Slechts 13 procent geeft aan meer dan 4,5 procent te hebben betaald, terwijl 2 procent kon genieten van een commissie lager dan 1 procent.
  • Er zijn ook regionale verschillen. In Wallonië bedraagt de gemiddelde commissie 3,4 procent, tegenover 3 procent in Vlaanderen en 2,4 procent in Brussel.
  • “De commissie is vaak onderwerp van gesprek, maar wie het volledige plaatje ziet, begrijpt de waarde. Een goede makelaar zorgt niet alleen voor een correcte prijs, maar ook voor tijdswinst, juridische zekerheid en betere onderhandelingspositie. Uiteindelijk houden verkopers vaak meer over, zelfs mét commissie”, besluit Nicolas De Reuck van het immokantoor Immo Da Vinci.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.