Key takeaways
- Het Hof van Beroep in Parijs heeft Lidl veroordeeld tot het betalen van 43 miljoen euro.
- Honderden advertenties van Lidl werden als misleidend beoordeeld. Lidl kon niet garanderen dat de producten gedurende vijftien weken in alle winkels beschikbaar zullen zijn.
- Consumenten konden de reclame verkeerd begrijpen door het gebrek aan duidelijke informatie over deelnemende winkels.
De Duitse supermarktketen, Lidl, is door een beroepshof in Parijs veroordeeld tot het betalen van 43 miljoen euro aan zijn Franse rivaal, Intermarché. Het besluit volgt op een bevinding dat honderden televisiereclames van Lidl die tussen 2017 en 2023 werden uitgezonden, misleidend waren voor consumenten en oneerlijke concurrentie vormden.
Oorspronkelijke besluit
Aanvankelijk verloor Intermarché de zaak in 2022. Het Hof van Beroep vernietigde die beslissing echter op 4 juli. De rechters bepaalden dat de advertenties van Lidl misleidend waren omdat de winkelier niet garandeerde dat de geadverteerde producten minstens 15 weken in alle filialen beschikbaar zouden zijn.
Vaststellingen van het Hof
De rechtbank onderzocht meer dan 370 advertenties die Intermarché aanvocht. Lidl toonde daarin wel producten en prijzen, maar cruciale informatie over deelnemende winkels was enkel terug te vinden in kleine lettertjes of korte voice-overs. De rechtbank oordeelde dat deze informatie niet voldoende zichtbaar was en verkeerd geïnterpreteerd kon worden door consumenten.
Het hof oordeelde dat Lidl wist dat het niet in staat was de geadverteerde producten langdurig in alle winkels beschikbaar te stellen. Daardoor gingen de praktijken van misleiding over in oneerlijke concurrentie. Dankzij deze beslissing kon Intermarché een schadevergoeding eisen. (jv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

