Goedkeuringspercentage nieuwe Zuid-Koreaanse president Lee Jae-myung stijgt naar 62 procent


Key takeaways

  • De waardering van president Lee Jae-myung is gestegen naar 62 procent.
  • Effectieve communicatiestrategieën hebben bijgedragen aan de stijging van de goedkeuringswaardering.
  • De belangrijkste oppositiepartij zag haar steun dalen.

 

Volgens een recente opiniepeiling heeft de goedkeuringsscore van president Lee Jae-myung in zijn eerste maand als president 62 procent bereikt. Dit is de vierde opeenvolgende week van verbetering in de perceptie van het publiek van zijn prestaties. Zo schrijft Yonhap News Agency.

De Realmeter-enquête toonde een stijging van 2,4 procentpunt in de positieve beoordeling van Lee’s prestaties, waardoor deze nu 62,1 procent bedraagt. De negatieve beoordelingen daalden daarentegen met 2,2 procentpunten tot 31,4 procent.

Redenen voor de stijging

Realmeter schrijft de stijging in de goedkeuringswaarderingen toe aan de effectieve communicatiestrategieën van Lee Jae-myung. Deze omvatten een persconferentie ter ere van zijn eerste maand in functie en openbare bijeenkomsten om een dialoog met burgers tot stand te brengen. Daarnaast werd de reactie van de regering op het datalek bij SK Telecom positief ontvangen door het publiek.

De enquête omvatte reacties van 2.508 volwassenen en had een foutmarge van 2 procentpunten. Uit een andere peiling van Realmeter bleek dat de steun voor de regerende Democratische Partij was gestegen tot 53,8 procent. Dit is een stijging van 3,2 procentpunten ten opzichte van de week ervoor.

Grootste oppositiepartij ziet steun dalen

Ondertussen zag de belangrijkste oppositiepartij People Power Party haar steun dalen tot 28,8 procent, voor het eerst in ongeveer zes maanden onder de drempel van 30 procent. Het onderzoek naar de partijgoedkeuring omvatte reacties van 1.003 mensen van 18 jaar en ouder en had een foutmarge van 3,1 procentpunten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.