Eerst zullen de kantoren verdwijnen, later volgen de bankautomaten. Dat is althans de conclusie van een onderzoek door Business Insider naar de manier waarop de millennials – de generatie tussen achttien en vierendertig jaar – hun bankzaken regelen. Smartphones en andere nieuwe technologieën blijken in sneltempo de traditionele bankverrichtingen te vervangen.
Het rapport van Business Insider focust op de Amerikaanse banksector, maar Europese banken worden ongetwijfeld met een gelijkaardig fenomeen geconfronteerd. Nu de generatie jongeren die met het internet en nieuwe technologieën is opgegroeid, volwassen is geworden, blijken ze een andere relatie met hun bank te hebben dan de vroegere generaties.
De onderzoekers wijzen er onder meer op dat technologiebedrijven, zoals PayPal, de rol van de banken beginnen over te nemen. Daarom roepen de experts de banken op meer diensten aan te bieden die geoptimaliseerd zijn voor smartphones.
Mobiele telefonie
Ook zeggen de auteurs dat de traditionele bankkantoren nog sneller zullen verdwijnen. De kost per transactie in die kantoren ligt namelijk veel hoger dan de uitgaven voor elektronische transacties en consumenten komen er ook minder vaak over de vloer, waardoor ze hun nut als verkoopkanaal verliezen.
Banken dreigen daardoor elke band met hun klanten te verliezen en veel commerciële mogelijkheden mis te lopen.
Een andere opvallende conclusie uit het rapport is dat ook de bankautomaten zullen verdwijnen, al is wordt voor dat proces met een iets langere termijn rekening gehouden.
Aangezien betalingen met bankkaarten en contactloze transacties met mobiele telefoons zullen toenemen, verliezen de automaten volgens het rapport hun nut, net zoals openbare telefooncellen na de opkomst van de mobiele telefonie.