Britse autoproductie daalt naar het laagste niveau in 76 jaar door Amerikaanse tarieven


Key takeaways

  • Door de Amerikaanse invoerrechten op auto’s is de export van Britse voertuigen naar de Amerikaanse markt met bijna de helft gedaald.
  • De Britse autoproductie daalde met bijna 30 procent jaar op jaar, het laagste meicijfer in 76 jaar.
  • Verschillende Britse autofabrikanten hebben hun zendingen naar de Verenigde Staten opgeschort of verminderd vanwege de tarieven.

De Britse autoproductie is in mei aanzienlijk gedaald en bereikte het laagste niveau sinds 1949. De daling werd grotendeels toegeschreven aan de Amerikaanse invoerrechten op auto’s, waardoor de export naar de Amerikaanse markt met bijna de helft daalde. De Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) meldde dat de productie op jaarbasis met bijna 30 procent was gedaald, het laagste meicijfer in 76 jaar, Covidgerelateerde verstoringen in 2020 niet meegerekend.

Tarieven en impact op vraag

De invoering van een tarief van 25 procent op auto’s en auto-onderdelen door de regering Trump in maart leidde tot een onmiddellijke daling van de vraag. Als gevolg hiervan waren verschillende Britse autofabrikanten, waaronder Jaguar Land Rover (JLR) en Aston Martin, gedwongen om hun zendingen naar de Verenigde Staten op te schorten of te verminderen. Dit had een aanzienlijke impact op het aandeel van de Verenigde Staten in de Britse export, dat daalde van bijna 20 procent naar iets meer dan 10 procent.

Wijzigingen in productiestrategie 

Daarnaast hebben de voortdurende inspanningen om fabrieken te verschuiven naar de productie van elektrische voertuigen bijgedragen aan de daling van de productie. Grote fabrikanten zoals JLR en Nissan investeren in elektrificatie-initiatieven, waarbij JLR van Jaguar een volledig elektrisch merk wil maken en Nissan een nieuw Leaf-model voorbereidt.

Er is echter reden voor optimisme, want een recente overeenkomst tussen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk belooft de invoerbelastingen op 100.000 Britse auto’s per jaar te verlagen, waarbij de tarieven van 25 procent naar 10 procent worden verlaagd. Dit cijfer komt overeen met het aantal voertuigen dat het Verenigd Koninkrijk vorig jaar heeft geëxporteerd, waarbij alle export boven het quotum onderworpen wordt aan een belasting van 27,5 procent. De overeenkomst zal naar verwachting voor eind juni van kracht worden, wat de impact van de bestaande tarieven zou kunnen verminderen.

Belang van handelsovereenkomsten met grote markten

Ondanks de uitdagingen in 2025 toonde Mike Hawes, CEO van de SMMT zich voorzichtig optimistisch voor de toekomst. Hij benadrukte het belang van handelsovereenkomsten met belangrijke markten zoals de Verenigde Staten, India en de EU, evenals de industriële en handelsstrategieën van de Britse regering, om het herstel te stimuleren. De nieuwe industriële strategie van het Verenigd Koninkrijk verlaagt de energiekosten voor fabrikanten en stelt 2,5 miljard pond (2,93 miljard euro) beschikbaar voor onderzoek en investeringen in de auto-industrie. Dat wordt gezien als een belangrijke zet.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.