Ecosysteem email steeds meer mobiel gekleurd

Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar werd ongeveer 55 procent van de volledige email-trafiek op mobiele apparaten geopend.

Dat betekent bijna een verdubbeling tegenover vijf jaar geleden, toen een aandeel van 29 procent werd geregistreerd. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Return Path op basis van meer dan 27 miljard emails die tussen mei vorig jaar en april dit jaar werden geopend. Bovendien kon volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat email op mobiele apparaten tevens een grotere kans heeft volledig te worden gelezen – wat overeenkomt met een openingsduur van minstens zeven seconden – dan berichten die op desktops worden bekeken. Return Path berekende dat in het algemeen 61 procent van de geopende emails volledig worden gelezen, maar op mobiele apparaten loopt dat cijfer op tot 64 procent, tegenover 61 procent op webmail en 45 procent op desktops.

Weekend

Daarnaast kon worden vastgesteld dat op mobiele platformen ook minder vaak vroegtijdig – na minder dan twee seconden – worden afgebroken. Op desktops blijkt immers 30 procent van de emails vroegtijdig te worden gesloten, maar op mobiele apparaten valt dat terug tot 15 procent. De resultaten zijn volgens Return Path een belangrijke indicator voor het engagement op mobiele platformen. Verder blijkt dat mobiele email tijdens het weekend de sterkste prestaties kent. Op zaterdag en zondag halen mobiele platformen immers een aandeel van 60 procent, terwijl tijdens de week niveaus tussen 51 procent en 55 procent worden gemeld. Daarentegen kunnen tijdens de weekdagen, op ogenblikken dat een groot deel van het publiek zich in de buurt van een computerscherm bevindt, oplopende scores worden gemeld voor desktop en webmail. Tijdens het weekend vertegenwoordigen desktops immers slechts 13 procent van de geopende mail, maar tijdens de week worden scores tussen 16 procent en 19 procent geregistreerd. Webmail scoort 26 procent in het weekend, maar ongeveer 29 procent op weekdagen. (mah)