Key takeaways
- Bestuurders van hoge SUV’s kunnen kinderen die recht voor hun voertuig staan niet zien.
- Hogere motorkappen verhogen het risico op een dodelijke afloop aanzienlijk wanneer een voertuig een voetganger aanrijdt, vooral bij volwassenen en het hoofd bij kinderen.
- De gemiddelde hoogte van de motorkap van nieuwe auto’s in Europa is gestegen van 77 cm in 2010 naar 84 cm in 2024, wat overeenkomt met de stijging in de verkoop van SUV’s.
De hoogte van de motorkap van nieuwe auto’s in Europa blijft maar stijgen. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is dit een serieus probleem. Hoge motorkappen vergroten het risico op ernstig letsel of de dood voor voetgangers, vooral voor kinderen. Uit onderzoek blijkt dat bestuurders van de hoogste SUV’s kinderen van negen jaar soms niet eens direct voor zich kunnen zien staan. Dit maakt ongelukken extra gevaarlijk.
Land Rover en de populariteit van hoge SUV’s
In het Verenigd Koninkrijk zijn er opvallend veel auto’s met extreem hoge motorkappen. Dit komt vooral door de populariteit van Land Rover modellen. Het rapport hekelt het automerk omdat het veiligheid lijkt te onderschatten en vooral uit is op een intimiderende uitstraling. Auto’s met hoge motorkappen zorgen bij botsingen vaker voor ernstige verwondingen. Vooral kinderen lopen een groter risico op hoofdletsel en volwassenen kunnen door de hoogte van de motorkap vaker ernstige organen raken.
Oproep tot strengere regelgeving voor motorkaphoogte
Gemiddeld steeg de hoogte van motorkappen in Europa van 77 cm in 2010 naar 84 cm in 2024. Dit gaat hand in hand met de stijging van SUV-verkoop, van 12% naar 56% van alle nieuwe auto’s. Deze trend wordt ook wel “carspreading” of “autobesitas” genoemd en leidt bovendien tot meer brandstofverbruik en vervuiling. Er zijn momenteel geen Europese regels die de hoogte van motorkappen beperken. Het rapport adviseert daarom om voor 2035 een limiet van ongeveer 85 cm in te voeren. Hoewel moderne veiligheidstechnologieën zoals autonoom noodremmen (AEB) helpen om aanrijdingen te voorkomen, blijft een lagere motorkap veiliger dan een hoge, zelfs met die technologie. Het rapport roept beleidsmakers dan ook op om snel maatregelen te nemen en zo de openbare veiligheid te verbeteren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

