Key takeaways
- De Rogfast-tunnel zal ongeveer 26,7 kilometer lang zijn en de langste onderzeese wegtunnel ter wereld worden.
- De bouw moet in 2033 klaar zijn, waardoor de reistijd tussen Stavanger en Bergen ongeveer 40 minuten korter wordt.
- De structuur met twee buizen van de tunnel dient als een vitale veiligheidsvoorziening, zodat reizigers in noodgevallen naar een aangrenzende buis kunnen evacueren.
Noorwegen begint aan een ambitieus ingenieursproject: de bouw van de langste en diepste onderzeese wegtunnel ter wereld, de Rogfast. Dat meldt Euronews. Met een lengte van ongeveer 26,7 kilometer en een diepte van 390 meter onder de fjorden, zal dit wonder van techniek een revolutie teweegbrengen in het transport in het land. Rogfast moet in 2033 klaar zijn en belooft de reistijd tussen Stavanger en Bergen, twee van de grootste steden van Noorwegen, met ongeveer 40 minuten te verkorten.
- Als onderdeel van de belangrijkste Europese E39-snelweg zal het de grote steden langs de westkust van Noorwegen met elkaar verbinden, overtochten per veerboot vervangen en het reizen voor forenzen en toeristen stroomlijnen.
Innovatieve bouw
Een belangrijke innovatie in het ontwerp van Rogfast is de aanleg van twee rotondes op het eiland Kvitsøy, 260 meter onder zeeniveau. Deze rotondes vergemakkelijken de verkeersdoorstroming, zelfs tijdens het afsluiten van rijstroken, en zorgen voor een ononderbroken verbinding. De structuur met twee buizen in de tunnel dient ook als een essentiële veiligheidsvoorziening, zodat reizigers in noodgevallen naar een naastgelegen buis kunnen evacueren.
Kostenplaatje
De geschatte kosten van het project van 25 miljard Noorse kroon (2 miljard euro) worden als voordelig beschouwd in vergelijking met de bouw van bruggen, en weerspiegelen de uitgebreide Noorse ervaring in de bouw van onderzeese tunnels. Verwacht wordt dat Rogfast de productie van zeevruchten aanzienlijk zal stimuleren door snellere markttoegang en toerisme naar de pittoreske westkust van Noorwegen zal aantrekken.
- Met een geschat dagelijks verkeersvolume van 13.000 voertuigen tegen 2053 belooft dit baanbrekende infrastructuurproject het transport en de connectiviteit in Noorwegen te transformeren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!