De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft een budget van 100 miljoen dollar gereserveerd voor de ondersteuning van de nabestaanden van de slachtoffers van twee crashes met zijn toestellen. Dat heeft Boeing gemeld. Twee ongevallen met een toestel van het type 737 Max op vijf maanden tijd hebben aan 346 mensen het leven gekost. Boeing beweert dat de ondersteuning onafhankelijk is van mogelijke rechtszaken die namens de slachtoffers zouden kunnen worden gestart.
Experts van Bloomberg Intelligence schatten dat deze rechtszaken Boeing ongeveer 1 miljard dollar zou kunnen kosten. Andere specialisten hebben al gewaarschuwd dat die claims nog veel hoger zouden kunnen oplopen indien uit onderzoek zou blijken dat Boeing op het ogenblik van de crashes al op de hoogte was van mogelijke technische defecten aan de toestellen.
Belangen
Het aanbod van Boeing zou gemiddeld neerkomen op een bedrag van 289.000 dollar per slachtoffer. “Het voorstel van Boeing schetst een beeld van de grote belangen die meespelen,” zeggen Rick Clough en Alan Levin, luchtvaartexperts bij het persbureau Bloomberg. “De crashes vormen een van de zwaarste crisissen uit de geschiedenis van de vliegtuigbouwer. De crashes hebben al geleid tot kritische reacties van passagiers, investeerders, klanten en toezichthouders.”
Advocaten van de nabestaanden reageren dan ook behoedzaam. Zij waarschuwen dat dergelijke voorstellen vaak gepaard gaan met belangrijke voorwaarden en limieten. “Boeing heeft aan het voorstel geen enkele beperking gekoppeld,” reageert echter Charles Bickers, woordvoerder van het concern. “Het aanbod staat volledig onafhankelijk van eventuele rechtszaken die nabestaanden zouden willen opstarten.”
Een woordvoerder van het advocatenkantoor Kabateck, dat een aantal nabestaanden van beide crashes vertegenwoordigt, heeft alvast gezegd dat de gereserveerde budgetten ontoereikend zijn. Hij voegde eraan toe zich tegenover het voorstel wantrouwig te blijven opstellen.
“Boeing heeft het moeilijk om de impact van de crashes onder controle te houden,” zeggen Clough en Levin. “De ellende voor het concern begin in oktober vorig jaar, toen een Boeing 737 Max van Lion Air in de Javazee neerstortte. In de tweede week van maart verongelukte een gelijkaardig toestel van Ethiopian Airlines. Sindsdien is beslist om het type wereldwijd aan de grond te houden.”
“In beide crashes wordt gewezen naar software die diende te beletten dat het vliegtuig met een overtrek wordt geconfronteerd en letterlijk uit de lucht zou vallen. Men vermoed dat net die software de oorzaak echter de crashes is geweest. Een officiële verklaring voor de crashes is nog niet gegeven.”
Claims
“Inmiddels zijn een aantal onderzoeken gestart naar het ontwerp en de certificering van het vliegtuig,” aldus Clough en Levin. “Sinds de crash met het toestel van Ethiopian Airlines heeft het aandeel van Boeing 16 procent van zijn waarde verloren. Voor beide crashes zijn inmiddels telkens al meer dan veertig juridische claims ingediend.”
“De ongevallen hebben ook de aandacht getrokken van Ralph Nader, beroemd verdediger van consumentenbelangen. Ook Nader heeft bij een van de crashes een familielid verloren. Hij heeft al pogingen ondernomen om het type permanent uit dienst te laten nemen.”
Dennis Muilenberg, chief executive van Boeing, heeft zich nogmaals voor het tragische verlies van levens verontschuldigd. Hij benadrukte daarbij tevens dat het bedrijf een prioritaire nadruk legt op veiligheid. Hij beloofde dan ook de nodige maatregelen om de verdere veiligheid van de vliegtuigen te garanderen. Muilenberg had onmiddellijk na de ongevallen heel wat kritiek te verduren gekregen.
“Daarbij werd hem door verschillende partijen een gebrek aan empathisch vermogen verweten,” zeggen Clough en Levin.