Er komen mogelijk Amerikaanse douaniers naar luchthaven Brussels Airport voor de controle van passagiers die naar de Verenigde Staten willen reizen. Dat heeft de directie van Brussels Airport bevestigd.
Daardoor zouden een aantal formaliteiten en controles al kunnen gebeuren voor de reizigers het vliegtuig opstappen en kunnen de procedures bij aankomst in de Verenigde Staten worden vereenvoudigd. Brussels Airport vormt een onderdeel van een lijst met tien luchthavens waar de Amerikaanse douane vooraf controles zou willen uitvoeren. Andere geselecteerde luchthavens zijn onder meer Amsterdam, Madrid en Londen, maar ook Tokio en Istanboel. Amerikaanse douaniers zijn op dit ogenblik al actief op de luchthaven van Dublin, de enige Europese locatie waar het systeem al is ingevoerd. Volgens sommige bronnen zou Brussels Airport de volgende zomer volgen, maar de luchthavendirectie ontkent dat al een datum is vastgelegd. De maatregel moet vermijden dat passagiers vanuit Europa na een lange transatlantische vlucht bij hun aankomst op de luchthavens van New York, Washington of Chicago nog eens met ellenlange files bij de douane en veiligheidsdiensten worden geconfronteerd vooraleer ze tot het Amerikaanse grondgebied worden toegelaten.
Terrorisme
Voor de Amerikaanse autoriteiten is het systeem vooral een extra beveiliging om potentieel terrorisme weg te houden. De directie van Brussels Airport wijst er ook op dat de introductie van het systeem belangrijke infrastructuurwerken vergt. “Door deze operatie verschuift de landsgrens van de Verenigde Staten immers naar de Belgische luchthaven, die daarmee voor een klein gedeelte Amerikaans grondgebied wordt,” wordt er opgemerkt. Over een periode van twee jaar willen de Verenigde Staten het systeem – dat onder meer al in Aruba, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten operationeel is – in de hele wereld introduceren. De komst van de Amerikaanse douaniers naar Brussels Airport zou al langer zijn gepland, maar zou door de terroristische aanslag op de Belgische luchthaven zijn uitgesteld.