BYD kijkt naar Duitsland voor derde Europese assemblagefabriek

BYD kijkt naar Duitsland voor derde Europese assemblagefabriek
De BYD Yangwang U9 elektrische sportwagen. Foto: Qu Jinwei/VCG via Getty Images)

Key takeaways

  • BYD onderzoekt Duitsland voor zijn derde Europese assemblagefabriek te midden van de handelsspanningen.
  • Het bedrijf wil de productiecapaciteit uitbreiden en scherp geprijsde auto’s aanbieden in Europa.
  • De verkoop van BYD zal naar verwachting stijgen van 83.000 eenheden in 2024 tot bijna 400.000 eenheden in 2029.

BYD onderzoekt Duitsland als mogelijke locatie voor zijn derde Europese assemblagefabriek. Deze beslissing komt midden in de groeiende handelsspanningen tussen de EU en China, waarbij BYD vorig jaar het Duitse verzet tegen EU-tarieven op in China geproduceerde EV’s opmerkte. Chinese autofabrikanten proberen hun marktaandeel in Europa uit te breiden door lokale productiefaciliteiten op te zetten, zodat ze auto’s kunnen aanbieden tegen concurrerende prijzen in vergelijking met gevestigde Europese merken.

De drang naar een grotere Europese aanwezigheid komt zowel voort uit een daling van de vraag op de binnenlandse markt van China als uit de noodzaak om de EU-invoertarieven op Chinese goederen te omzeilen. BYD heeft Hongarije en Turkije al gekozen als locaties voor haar eerste twee Europese fabrieken, met als doel de productiecapaciteit te versterken. De Hongaarse fabriek zal volgens de planning in oktober van start gaan, terwijl de Turkse faciliteit naar verwachting in maart 2026 van start zal gaan, met een gecombineerde jaarlijkse productie van 500.000 voertuigen.

Uitbreidingsplannen

De overweging van Duitsland als derde locatie wordt gedreven door een complexe reeks factoren. Hoewel Duitsland een robuuste automarkt heeft, bestaat er bezorgdheid over de hoge arbeids- en energiekosten, die mogelijk tot inefficiënte productie kunnen leiden. De Chinese regering heeft ook investeringen afgeraden in Europese landen die de tarieven steunden, waardoor Italië en Frankrijk mogelijk niet in aanmerking komen.

Groei van de markt

Naast haar uitbreidingsplannen richt BYD zich ook op hybride technologie om Europese consumenten aan te spreken. Data voorspelt een aanzienlijk groeipad voor de aanwezigheid van BYD in Europa. De verkoop zal naar verwachting stijgen van 83.000 eenheden in 2024 naar 186.000 eenheden in 2025, om uiteindelijk uit te komen op bijna 400.000 eenheden in 2029.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00