Een reeks cyclische indicatoren wijst op een vertragende en meer ongelijke groei van de globale economie en dit voor de rest van 2018 en het begin van 2019. Dat meldt John Kemp, de energiespecialist van het persbureau Reuters, in een reeks tweets.
Volgens Kemp is er een duidelijke en sterke correlatie tussen al deze handelsgerichte indicatoren en de globale economische groei. Alle wijzen op een groeivertraging, met uitzondering van de Verenigde Staten. Als gevolg daarvan zou de vraag naar olie samen met de inflatie moeten afnemen.
Dit zijn de 5 indicatoren die dat duidelijk moeten maken:
1. De belangrijkste indicator van de OESO
Ten eerste is er de belangrijkste economische indicator van de OESO. Die houdt rekening met de belangrijkste rijke landen, plus de economieën van China, India, Brazilië, Rusland, Zuid-Afrika en Indonesië. Die indicator piekte in januari, maar is sinds dan blijven dalen en dook in mei en juni zelfs onder de trendlijn.
2. Het globale handelsvolume
Het globale handelsvolume piekte eveneens in januari met een stijging van 5,7% in vergelijking met een jaar eerder. In mei was die stijging bijna gehalveerd tot minder dan 3%, blijkt uit cijfers van het Nederlandse statistiekbureau CPB.
3. De JP Morgan globale aankoopindex
De meest recente global purchasing managersindex van JP Morgan – een maatstaf voor aankooporders wereldwijd – piekte in januari, maar is sinds dan elke maand gedaald, met een marginale groei in juli.
4. De Zuid-Koreaanse Kospi-100 aandelenindex
De Zuid-Koreaanse Kospi-100 aandelenindex is een uitstekende indicator voor de globale handelsgroei vanwege het sterk op export gerichte karakter van het land. De KS 100 piekte in januari, maar is sinds dan enkel verder gedaald en noteert nu op zijn laagste niveau in 15 maanden.
5. De globale luchtvracht
De globale luchtvracht of het transport van goederen per vliegtuig blijft stijgen, maar minder snel dan in 2017. Dat weerspiegelt volgens de IATA (International Air Transport Association) het einde van een cyclus waarbij bedrijven hun voorraden hebben aangevuld en een vermindering in het aantal bestellingen. Vooral de groeivertraging in de regio Asia Pacific, goed voor bijna 37% van de globale luchtvracht, valt daarbij op.