3% van de Belgische online spelers is verantwoordelijk voor 86% van de gerealiseerde omzet in België. Dat blijkt uit de e-commerce Barometer, een initiatief van The House of Marketing in samenwerking met SafeShops.be.
In 2016 is de Belgische e-commerce omzet gestegen tot 5,001 miljard (+ €907.000 tov 2015). Het gaat om een stijging met 22% ten opzichte van 2016.
Maar deze groei komt voornamelijk door de groei van de allergrootste e-commerce partijen. Zo staat slechts 3% van de Belgische online handelaren in voor 86% van de omzet. 15% van de Belgische webshops slaagt er in meer dan €100.000 omzet te realiseren. Bij starters is 6% – in het eerste jaar van hun lancering – in staat meer dan €100.000 transactie volume te bereiken.
Volgens Filip Vandegehuchte van The House of Marketing grijpen Belgische webshops wel marktaandeel terug op hun buitenlandse collega’s. “Daar waar in 2015 nog 50% van de e-commerce bestedingen naar het buitenland verdween, zien we dat dit in 2016 naar 46% zakt.”
Ook het aantal online handelaren is met een vierde gestegen naar bijna 15.000.