Europese Unie vraagt verbod op import van Russisch vloeibaar aardgas


Key takeaways

  • EU-lidstaten dringen aan op een verbod op de invoer van Russisch vloeibaar aardgas (LNG).
  • Rusland heeft sinds de invasie van 2022 naar schatting 200 miljard euro verdiend aan de verkoop van koolwaterstoffen aan EU-landen.
  • Een algeheel verbod op de invoer van Russisch gas en LNG is nodig om Moskou minder financiële middelen te geven voor oorlogsinspanningen.

Tien EU-lidstaten hebben er gezamenlijk bij de Europese Unie op aangedrongen een verbod in te stellen op de invoer van Russisch vloeibaar aardgas (LNG). Deze oproep komt op het moment dat Brussel zijn zestiende sanctieronde tegen Rusland voorbereidt, op de tweede verjaardag van de oorlog in Oekraïne. De ondertekenaars van dit voorstel willen de financiële middelen van Moskou verminderen door de inkomsten uit fossiele brandstoffen te beperken.

Russische energie-inkomsten

Sinds de invasie van februari 2022 heeft Rusland naar schatting 200 miljard euro verdiend aan de verkoop van koolwaterstoffen aan EU-landen, waarbij de invoer van LNG in de eerste helft van 2024 met 11 procent is gestegen. Het document benadrukt het sterke verband tussen het vermogen van Rusland om zijn oorlogsinspanningen te financieren en zijn energie-inkomsten. Het benadrukt de urgentie van een alomvattend verbod op de invoer van Russisch gas en LNG bij de eerste gelegenheid.

EU-sancties en oppositie

Aangezien Polen momenteel het voorzitterschap van de EU bekleedt, wordt verwacht dat het komende zestiende sanctiepakket streng zal zijn. Het zal echter waarschijnlijk op tegenstand stuiten van Hongarije en Slowakije, waarvan de leiders nauwe banden onderhouden met het Kremlin.

Het voorstel erkent de REPowerEU-routekaart van de EU, waarin plannen worden geschetst om de energieafhankelijkheid van Rusland tegen 2027 weg te werken. Het stelt dat meer doortastende maatregelen essentieel zijn, waaronder beperkingen voor Russische schepen om toegang te krijgen tot EU-havens en maritieme diensten.

Impact op de Russische Arctische vloot

Verder blijkt uit rapporten dat scheepswerven in de EU worden gebruikt voor onderhoud en reparatie van de Russische Arctische vloot. Zonder deze faciliteiten, die momenteel in Frankrijk en Denemarken zijn gevestigd, zou de Yamal LNG-fabriek in het noorden van Rusland problemen kunnen ondervinden om cruciale markten te bereiken tijdens de piekvraag in de winter, wanneer de gasprijzen het hoogst zijn.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.