Key takeaways
- Honda en Nissan onderzoeken een mogelijke fusie om de toenemende concurrentie van fabrikanten van elektrische voertuigen het hoofd te bieden.
- De twee Japanse autogiganten willen hun kosten verlagen en hun positie op de markt versterken, vooral tegenover Tesla en Chinese EV-bedrijven.
- Naar verluidt wordt een holdingstructuur overwogen, waarin Mitsubishi Motors mogelijk wordt opgenomen.
Er zijn gesprekken gaande tussen Honda en Nissan over een mogelijke fusie, aangewakkerd door de toenemende concurrentie van fabrikanten van elektrische voertuigen (EV) wereldwijd.
De twee Japanse autogiganten hebben onlangs hun banden aangehaald om de verschuiving naar elektrische aandrijflijnen te begeleiden. Deze stap komt te midden van de intense druk van wereldwijde EV-spelers zoals Tesla in Noord-Amerika en Europa, en Chinese EV-bedrijven die de Aziatische markt domineren. Zowel Honda als Nissan zien de populariteit van hun auto’s in de VS en Europa afnemen, waardoor er een gevoel van urgentie ontstaat om samen te werken.
Samenwerkingsmogelijkheden
Beide bedrijven hebben bevestigd dat ze de mogelijkheden voor samenwerking aan het onderzoeken zijn en elkaars sterke punten aan het benutten zijn. Ze zijn van plan om belanghebbenden te zijner tijd te informeren over belangrijke ontwikkelingen. Rapporten suggereren de mogelijke vorming van een holdingstructuur, waarbij binnenkort een memorandum van overeenstemming zal worden ondertekend. Uiteindelijk zou Mitsubishi Motors ook kunnen worden opgenomen in deze holding, gezien het bestaande belang van 24 procent van Nissan.
Complexe geschiedenis
Interessant is dat Renault, een grote aandeelhouder van Nissan en van oudsher betrokken bij hun alliantie, niet op de hoogte is van deze fusiebesprekingen. Dit gebrek aan communicatie is misschien niet verrassend gezien de complexe geschiedenis tussen Nissan en Renault, met name tijdens Carlos Ghosns ambtstermijn als CEO van beide bedrijven en Mitsubishi Motors. Ghosns vertrek bij Nissan te midden van juridische aanklachten en daaropvolgende gevangenisstraf in Japan, gevolgd door een dramatische ontsnapping naar Libanon, maakte de relatie nog ingewikkelder.
Financiële druk
De Japanse autofabrikanten staan onder grote druk van Tesla in de VS en BYD in China, wat resulteert in financiële verliezen op hun EV’s van de volgende generatie. Hun huidige benzineauto’s hebben ook te maken met dalende verkoopcijfers als gevolg van het “Osborne-effect”. Zowel Honda als Nissan willen de kosten verlagen, maar de situatie van Nissan is bijzonder precair met beperkte kasreserves. Terwijl Toyota, een andere toonaangevende Japanse autofabrikant, financieel robuust blijft ondanks de achterstand in de EV-revolutie, benadrukt de strijd van Honda en Nissan de urgentie voor strategische actie.
Evolutie van de auto-industrie
Japanse autofabrikanten waren aanvankelijk traag met het invoeren van elektrische aandrijflijnen, waardoor behendige Chinese EV-bedrijven een aanzienlijk voordeel konden behalen. Deze Chinese bedrijven profiteren van een vroege focus op EV’s, gevestigde expertise in de productie van elektronica en overheidssteun. Tesla ontpopte zich ondertussen als een pionier in EV en verwierf bekendheid als een belangrijke fabrikant in Noord-Amerika, Europa en mogelijk ook China. Ondanks de concurrentie van de Chinese EV-industrie is de waardering van Tesla gestegen door factoren zoals de nauwe banden van Elon Musk met politieke figuren en zijn eigendom van Twitter.
Mondiale marktdynamiek
De marktkapitalisatie van Honda bedraagt 38,8 miljard dollar en die van Nissan 7,6 miljard dollar. Dit staat in schril contrast met de waardering van Tesla ter waarde van 1,49 biljoen dollar, die onlangs is gestegen door veranderingen in het wereldwijde politieke landschap. Deze dramatische waardestijging van Tesla heeft Elon Musk ook gepositioneerd als ’s werelds rijkste individu, met een nettowaarde van meer dan 400 miljard dollar.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!