China domineert wereldwijde markt voor elektrische voertuigen


Key takeaways

  • China is goed voor 76 procent van de wereldwijde verkoop van EV’s.
  • Chinese bedrijven doen het goed ondanks de tarieven, dankzij de sterke binnenlandse vraag en de steun van de overheid.
  • BYD’s innovatieve aanpak, waaronder EREV’s en vrachtschepen, stelt het bedrijf in staat om zijn wereldwijde bereik uit te breiden.

De wereldwijde markt voor elektrische voertuigen (EV) wordt gedomineerd door Chinese bedrijven, met BYD aan kop. Deze dominantie blijkt uit recente verkoopcijfers, waaruit blijkt dat China 76 procent van de wereldwijde verkoop van EV’s voor zijn rekening neemt. De opkomst van elektrische voertuigen in China kan worden toegeschreven aan de steun van de overheid, waaronder subsidies, gunstige leningsvoorwaarden en beschikbare grond voor de bouw van fabrieken.

Chinese bedrijven floreren ondanks tarieven

Ondanks de tarieven die westerse landen opleggen, blijven Chinese bedrijven het goed doen. De binnenlandse vraag van China naar EV’s blijft zelfs sterk en de overheid heeft onlangs de subsidies verdubbeld om aankopen aan te moedigen. Ondertussen heeft BYD zich ontpopt als een geduchte speler op de EV-markt, door consequent nieuwe modellen uit te brengen die zijn afgestemd op specifieke regio’s zoals Australië en Mexico.

BYD’s innovatieve aanpak

De innovatieve aanpak van het bedrijf omvat elektrische voertuigen met een groter bereik (EREV’s), die een grote batterij combineren met een motor die de actieradius verlengt om de bezorgdheid over de actieradius weg te nemen. BYD’s toewijding aan het uitbreiden van haar wereldwijde bereik is duidelijk zichtbaar in haar investering in speciale vrachtschepen voor het vervoeren van EV’s overzee. Met zeven van deze schepen die gepland staan voor de komende twee jaar, is BYD klaar om te profiteren van de groeiende vraag naar betaalbare EV’s wereldwijd.

Implicaties van de Chinese dominantie

De gevolgen van deze Chinese dominantie zijn aanzienlijk voor zowel westerse autofabrikanten als beleidsmakers. Hoewel tarieven die bedoeld zijn om de binnenlandse industrie te beschermen enige impact kunnen hebben, roept de enorme omvang van China’s productiecapaciteit voor EV’s vragen op over de duurzaamheid van dergelijke maatregelen op de lange termijn. Het wereldwijde EV-landschap evolueert snel en het succes van Chinese bedrijven in het veroveren van een aanzienlijk marktaandeel benadrukt de noodzaak van aanpassing en innovatie binnen de Westerse auto-industrie.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.