Key takeaways
- De lancering van de elektrische innovatieve veerdienst in Stockholm is een belangrijke mijlpaal voor stedelijk vervoer.
- Candela heeft 18,6 miljoen euro aan financiering en 24,5 miljoen euro aan investeringen binnengehaald om de massaproductie van hun veerboten en watershuttles mogelijk te maken.
- Het P-12 model, genaamd “Nova”, voltooide een reis van 15 km tussen Ekerö en het stadhuis van Stockholm in iets meer dan 30 minuten, waarmee het de conventionele dieselveerboten met de helft overtrof en de CO2-uitstoot elimineerde.
De lancering van ’s werelds eerste elektrische innovatieve veerdienst in Stockholm is een belangrijke mijlpaal voor stedelijk vervoer. Candela, het bedrijf achter deze innovatie, werkt al meer dan tien jaar aan dit doel en brengt experts uit verschillende vakgebieden samen om een revolutie teweeg te brengen in elektrisch varen.
Vorig jaar haalde Candela 18,6 miljoen euro aan financiering binnen om de massaproductie van hun veerboten en watershuttles mogelijk te maken. Dit werd gevolgd door een extra investering van 24,5 miljoen euro in maart 2024, met steun van Groupe Beneteau, ’s werelds grootste botenfabrikant.
Keineigenschappen
Candela’s P-12 model, genaamd “Nova”, ging op 29 oktober 2024 in de vaart en legde een reis van 15 km tussen Ekerö en het stadhuis van Stockholm af in iets meer dan 30 minuten. Deze snelheid overtreft conventionele dieselveerboten met de helft, terwijl er geen koolstofuitstoot en schadelijke verontreinigende stoffen zijn.
De sleutel tot deze efficiëntie ligt in Candela’s draagvleugeltechnologie, die het schip een meter boven het wateroppervlak tilt met behulp van computergestuurde vleugels. Dit vermindert de wrijving op het water met bijna nul, wat resulteert in een vermindering van 80 procent van het energieverbruik in vergelijking met traditionele rompen.
Concurrenten en toekomstplannen
Omdat “Nova” geruisloos glijdt op 100 procent hernieuwbare elektriciteit, creëert het een minimaal zog, waardoor hoge snelheden mogelijk zijn binnen stadsgrenzen waar andere vaartuigen beperkt zijn. De elektrische C-POD-motoren, met hun contra-roterende propellers in een torpedovormig omhulsel, verbeteren de efficiëntie en minimaliseren het geluidsniveau.
Het succes van Candela heeft de interesse gewekt van andere bedrijven die de draagvleugeltechnologie voor commerciële passagiersschepen onderzoeken. MobyFly in Zwitserland, Vessev in Nieuw-Zeeland en Artemis Technologies in het Verenigd Koninkrijk zijn enkele van de bedrijven die soortgelijke innovaties ontwikkelen. Candela heeft bestellingen ontvangen voor de P-12 uit Berlijn, een ecologisch fragiel meer in Nieuw-Zeeland en het NEOM-project in Saoedi-Arabië.
Recreatief varen en emissieloze doelen
Het proefproject in Stockholm wil aantonen hoe draagvleugeltechnologie een revolutie teweeg kan brengen in het vervoer over water door een sneller, betaalbaarder en uitstootvrij alternatief te bieden voor vervoer over land.
Candela’s expertise gaat verder dan commerciële vaartuigen. Hun intrede op de pleziervaartmarkt met de C-8 elektrische draagvleugelboot is zeer succesvol. De C-8 schreef onlangs geschiedenis als de eerste volledig elektrische boot die de Baltische Zee overstak.
Hun uiteindelijke doel is om de overgang naar fossiele brandstofvrije meren en oceanen te versnellen door elektrische draagvleugelboten aan te bieden die beter presteren dan hun conventionele tegenhangers. Deze ambitieuze visie is erop gericht om de weg vrij te maken voor een toekomst van emissievrij vervoer over zee, waardoor waterwegen over de hele wereld getransformeerd worden.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!