Porsche vermindert aanwezigheid in Chinese markt door zwakke vraag naar Europese luxeauto’s


Key takeaways

  • Porsche past zijn activiteiten in China aan als antwoord op de aanhoudende uitdagingen op de Chinese markt.
  • Het bedrijf wil tegen 2030 miljarden euro’s aan kostenbesparingen realiseren en zijn dealernetwerk in China verkleinen.
  • Porsche blijft zich inzetten voor de Chinese markt, maar erkent de noodzaak van realistische verwachtingen, met verkoopcijfers die naar verwachting in 2025 een plateau zullen bereiken.

Uitdagingen op de Chinese markt

Porsche past zijn activiteiten aan in reactie op de aanhoudende uitdagingen op de Chinese markt. Het bedrijf is van plan om zijn dealernetwerk in China in te krimpen, omdat het erkent dat de vraag naar Europese auto’s in deze cruciale markt is afgenomen.

Kostenbesparingen en herstructureringsplannen

CFO Lutz Meschke benadrukte de moeilijkheden waarmee Porsche en andere Europese autofabrikanten in China worden geconfronteerd tijdens een recente persconferentie. Hij benadrukte dat toekomstige groeiprognoses voor Europese spelers in China onzeker zijn. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, wil Porsche tegen 2030 miljarden euro’s aan kosten besparen.

Deze herstructurering omvat een aanpassing van de kostenstructuur op basis van een verwachte autoverkoop van ongeveer 250.000 eenheden per jaar, een daling ten opzichte van de cijfers van meer dan 300.000 eenheden in voorgaande jaren.

De noodzaak van aanpassingen

Porsche schrijft de noodzaak voor deze aanpassingen toe aan een combinatie van factoren, waaronder een zwakkere vraag in China en een langzamer dan verwachte overgang naar elektrische voertuigen. Het bedrijf wil zijn productaanbod, budgetten en uitgaven herzien om de flexibiliteit en veerkracht te vergroten. Meschke verklaarde dat Porsche zich bewust is van de structurele verschuiving in de Chinese consumentenvraag, waar een economische neergang de uitgaven aan luxegoederen heeft beïnvloed.

Porsches toewijding aan China

Porsche erkent de uitdagingen, maar blijft zich inzetten voor de Chinese markt en erkent de noodzaak van realistische verwachtingen. Het bedrijf verwacht dat de autoverkoop in China in 2025 een plateau zal bereiken ten opzichte van het huidige niveau, wat zal leiden tot een aanzienlijke inkrimping van het lokale dealernetwerk.

Financiële prestaties en vooruitzichten

In het derde kwartaal daalde de operationele winst met 41 procent tot 974 miljoen euro, wat lager is dan de gemiddelde analistenraming van 1,08 miljard euro. De omzet voor de periode bedroeg 9,1 miljard euro, wat resulteerde in een operationele marge van 10,7 procent. Dit cijfer is aanzienlijk lager dan Porsches margeverwachting voor de middellange termijn van 17 procent – 19 procent.

Een bredere trend onder Europese autofabrikanten

De situatie van Porsche weerspiegelt een bredere trend onder Europese autofabrikanten die sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt. Bedrijven als BMW en Mercedes-Benz staan ook onder druk om hun kosten te verlagen en op zoek te gaan naar groeimogelijkheden buiten China. Mercedes-Benz kondigde onlangs plannen aan voor meer kostenbesparingen nadat het bedrijf in het derde kwartaal een halvering van de winst rapporteerde als gevolg van de zwakke vraag en de hevige concurrentie in China. Dit resulteerde in het laagste verkooprendement voor de kernactiviteit auto’s sinds de pandemie.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.