Lufthansa richt zich op uitbreiding van Fiumicino in Italië voor internationale groei


Key takeaways

  • Lufthansa’s investeringsstrategie hangt af van de succesvolle uitbreiding van de capaciteit van de luchthaven Fiumicino in Rome naar 100 miljoen passagiers per jaar.
  • Fiumicino’s potentieel als toegangspoort tot Afrika en Latijns-Amerika wordt benadrukt vanwege de ruimte voor groei in zowel terminals als start- en landingsbanen.
  • Het succes van ITA Airways hangt volgens Lufthansa niet alleen af van Fiumicino, maar ook van het verzorgingsgebied van Milaan.

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, gelooft dat investeren in internationale groei, inclusief een belang van 41 procent in ITA Airways, cruciaal is om de Duitse luchtvaartmaatschappij nieuw leven in te blazen. Deze strategie is afhankelijk van de succesvolle uitbreiding van de capaciteit van de luchthaven Fiumicino in Rome naar 100 miljoen passagiers per jaar.

Spohr heeft het potentieel van Fiumicino als toegangspoort tot Afrika en Latijns-Amerika benadrukt vanwege de ruimte voor groei in zowel terminals als start- en landingsbanen. Lufthansa’s beslissing om te investeren in ITA Airways werd deels beïnvloed door de kwaliteit van Fiumicino, dat Spohr beschouwt als een van Europa’s weinige luchthavens met aanzienlijke uitbreidingscapaciteit.

Investeringsrisico’s en uitdagingen

Aeroporti di Roma (ADR), de beheerder van de luchthaven, heeft in 2021 een ontwikkelingsplan van 8 miljard euro ingediend bij de Italiaanse toezichthouder ENAC, maar de goedkeuring is nog steeds hangende. Sommige analisten zetten vraagtekens bij Lufthansa’s vertrouwen in Fiumicino als hub voor Latijns-Amerika, omdat ITA Airways misschien niet zo goed gepositioneerd is als luchtvaartmaatschappijen die in Portugal of Spanje zijn gevestigd.

Hoewel ENAC geen commentaar heeft gegeven op het goedkeuringsproces en ADR weigerde een verklaring af te leggen, houdt Lufthansa vol dat het succes van ITA niet alleen afhangt van Fiumicino, maar ook van het verzorgingsgebied van Milaan. Voorstanders van de strategie van Lufthansa wijzen op het aantrekkelijke bedrijfsmodel van Fiumicino met lagere bedrijfskosten in vergelijking met andere grote Europese luchthavens, zoals Frankfurt.

Marktvooruitzichten en concurrentie

Analisten voorspellen dat Fiumicino in 2024 de 50 miljoen passagiers zal overschrijden dankzij het sterke intercontinentale en toeristische verkeer. Ondanks de schoonheid en recente verbeteringen suggereren reizigers dat uitbreiding en betere treinverbindingen naar Rome nodig zijn.

Het gebrek aan controle van Lufthansa over de uitbreiding van Fiumicino maakt de investering van ITA nog complexer, gezien de eerdere faillissementen van Alitalia. Lufthansa heeft te maken met uitdagingen zoals stijgende loonkosten en heeft dit jaar winstwaarschuwingen gegeven, waardoor sommige analisten zich afvragen of de ITA-investering een afdoende oplossing is.

Het luchthavenlandschap van Italië

De belangrijkste luchthaven van Italië wordt over het algemeen beschouwd als Milaan, waar de economische en politieke macht ligt, terwijl Rome vooral vakantiegangers aantrekt. De Italiaanse regering steunt echter verdere groei op Fiumicino en benadrukt dat Milaan’s Malpensa Airport zijn rol zal behouden ondanks potentiële concurrentie.

Hoewel sommige analisten suggereren dat Rome niet ideaal is voor verbindingen met andere Europese bestemmingen, erkennen ze mogelijkheden voor verkeer naar Zuid-Amerika vanwege de grote Italiaanse diaspora in Argentinië en Brazilië.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.