Ryanair geconfronteerd met onderzoek naar gezichtsherkenningstechnologie


Key takeaways

  • De Ierse DPC is een onderzoek gestart naar de gezichtsherkenningstechnologie van Ryanair voor identiteitscontrole van klanten.
  • Passagiers die vluchten boeken via websites van derden of OTA’s worden onderworpen aan extra verificatie. Die is volgens Ryanair nodig is voor de veiligheid en beveiliging.
  • Volgens de maatschappij voldoen de verificatieprocessen aan de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU.

De Ierse Data Protection Commissioner (DPC) is een uitgebreid onderzoek gestart in de Europese Unie. Het gaat om Ryanairs implementatie van gezichtsherkenningstechnologie voor identiteitsverificatie van klanten. Dit onderzoek komt voort uit talrijke klachten die de DPC heeft ontvangen.

“Extra verificatie”

Deze klachten gaan over de praktijk van Ryanair om extra verificatie te vragen wanneer passagiers vluchten boeken via websites van derden of online reisagenten (OTA’s). De luchtvaartmaatschappij beweert dat dit proces, dat naar eigen zeggen klanten beschermt tegen mogelijke fraude, is ontworpen voor veiligheids- en beveiligingsdoeleinden.

Ryanair beweert op haar website dat de extra verificatiestap noodzakelijk is voor boekingen via kanalen van derden. Passagiers hebben echter alternatieve opties om de gezichtsherkenningscontrole te omzeilen. Ze kunnen ten minste twee uur voor vertrek aanwezig zijn op de luchthaven of een foto van hun paspoort of nationale identiteitskaart samen met een formulier van tevoren opsturen.

GDPR

Belangrijk is dat deze extra verificatieprocedure niet verplicht is voor boekingen die rechtstreeks via de website of mobiele app van Ryanair worden gemaakt. Ook niet via OTA’s die een commerciële overeenkomst met Ryanair hebben gesloten en directe boeking bij de luchtvaartmaatschappij garanderen. Sinds het begin van het jaar heeft Ryanair 14 van dergelijke overeenkomsten gesloten. Ryanair benadrukt dat zowel hun biometrische als niet-biometrische verificatieprocessen volledig voldoen aan de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.