Volkswagen verlaagt winstverwachtingen te midden van afzwakkende vraag en uitdagingen elektrische omschakeling


Key takeaways

  • De winstverwachtingen van Volkswagen zijn verlaagd door de afnemende vraag naar personenauto’s.
  • Het bedrijf staat voor uitdagingen bij de overschakeling naar de productie van elektrische auto’s, verergerd door de dalende verkoop in China.
  • Een mogelijke recessie in Duitsland heeft ook gevolgen voor de auto-industrie.

Volkswagen heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar opnieuw naar beneden bijgesteld, op basis van de afzwakkende vraag naar personenauto’s en de moeilijkheden bij de overschakeling naar de productie van elektrische auto’s. De economische prestaties in Duitsland zijn ook van invloed op het bedrijfsresultaat. De economische prestaties van Duitsland zijn ook een factor, met tekenen die wijzen op een mogelijke recessie die gevolgen heeft voor de hele auto-industrie. Deze vertraging, in combinatie met de dalende verkoop in China, heeft vooral luxe Duitse autofabrikanten onder druk gezet.

Het bedrijf kondigde vrijdag aan dat het verwachte bedrijfsrendement op de omzet – een belangrijke winstgevendheidsindicator – 5,6 procent zou bedragen. Dit betekent een daling ten opzichte van de schatting van 7 procent in juli. De bijstelling van de prognose is deels te wijten aan de problemen rond de Audi-fabriek in België.

Uitdagingen voor Volkswagen

Volkswagen staat voor verschillende uitdagingen, waaronder een afnemende vraag naar auto’s in China, toenemende concurrentie op de markt voor elektrische auto’s en een verslechterend wereldwijd economisch klimaat. Recente rapporten suggereren sombere vooruitzichten voor de traditionele autofabrikant, waarbij mogelijke personeelsinkrimpingen en kostenbesparende maatregelen worden genoemd als noodzakelijke stappen om een faillissement te voorkomen.

Europese markt onder druk

Deze druk wordt nog versterkt door een bredere daling van de autoverkoop in heel Europa. Deze vertraging valt samen met strengere emissienormen van de Europese Unie die volgend jaar van kracht worden en die mogelijk leiden tot hoge boetes voor autofabrikanten als Volkswagen en Renault. Terwijl sommigen beweren dat “groen” beleid essentieel is voor het tegengaan van klimaatverandering, beweren anderen dat het de westerse economieën onevenredig schaadt doordat het bedrijven minder concurrerend maakt in regio’s als China, waar de energiekosten aanzienlijk lager zijn en de industriële groei in hoog tempo doorgaat.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.