Europese auto-aandelen worden geconfronteerd met een perfecte storm: analisten waarschuwen voor verdere dalingen


Key takeaways

  • Europese auto-aandelen hebben te maken met een aanzienlijke aversie van beleggers ondanks waarderingen die bijna een recordlaagte bereiken.
  • Voor 2024 wordt een aanzienlijke winstdaling verwacht, waarmee de opwaartse trend van na de pandemie wordt omgebogen.
  • Grootschalige kostenbesparingen worden onvermijdelijk door technologische verschuivingen, concurrentie van Chinese nieuwkomers en prijsgevoelige consumenten.

Europese auto-aandelen hebben te maken met een aanzienlijke aversie van beleggers, ondanks het feit dat hun waarderingen bijna historisch laag zijn. Dit jaar was de STOXX 600 Autos and Parts index een van de slechtst presterende markten. Analisten verwachten voor 2024 een aanzienlijke daling van de winst, waarmee de opwaartse trend van na de pandemie wordt omgebogen, toen autofabrikanten door verstoringen van de toeleveringsketen hun prijzen konden verhogen.

Beleggers geloven dat grootschalige kostenbesparingen onvermijdelijk worden door een combinatie van factoren, waaronder een complexe technologische verschuiving, hevige concurrentie van Chinese nieuwkomers en steeds prijsgevoeligere consumenten. Schaalvoordelen worden als cruciaal beschouwd voor merken voor de massamarkt zoals Volkswagen, dat momenteel verwikkeld is in een conflict met vakbonden over plannen om fabrieken in Duitsland te sluiten. Deze sluitingen worden deels toegeschreven aan de concurrentiedruk vanuit China en de stijgende arbeids- en energiekosten.

Uitdagingen voor Europese auto-aandelen

Ondanks een korting van bijna 60 procent op de bredere Europese markt op basis van koers-winstverhouding, toonde een recent onderzoek van de Bank of America aan dat de auto-industrie de laagst gewaardeerde sector blijft onder regionale fondsbeheerders die aanzienlijke activa beheren. Experts waarschuwen dat een samenloop van uitdagingen, waaronder zwakte in China, dalende prijzen, stagnerende volumegroei en hogere arbeidskosten, kan leiden tot verdere dalingen van de aandelen als de marktomstandigheden verslechteren.

Aandelen van grote Europese autofabrikanten zoals Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Renault en Stellantis zijn dit jaar aanzienlijk gedaald ten opzichte van hun piekwaarderingen en bereikten dieptepunten van meerdere maanden en zelfs meerdere jaren. De autosector staat voor een grote uitdaging door het concurrentievoordeel van Chinese fabrikanten en een daling van de consumentenvraag naar EV’s in vergelijking met voorgaande jaren.

Het antwoord van autofabrikanten op de uitdagingen

Analisten benadrukken dat autofabrikanten ofwel hun hogere prijzen moeten rechtvaardigen of hun kosten moeten verlagen om levensvatbaar te blijven. De autoverkoop in de Europese Unie kelderde in augustus, met een opmerkelijke daling van de verkoop van volledig elektrische voertuigen, vooral in Duitsland en Frankrijk. De bezorgdheid over mogelijke winstwaarschuwingen neemt toe, wat suggereert dat de huidige marktomstandigheden mogelijk niet gunstig zijn voor investeringen in de auto-industrie.

Verschillende vooraanstaande autofabrikanten hebben hun elektrificatieplannen teruggeschroefd door de afkoelende vraag naar EV’s. Volvo Cars heeft onlangs zijn doelstelling om volledig elektrisch te worden tegen 2030 opgegeven. Experts benadrukken het belang van het aanpakken van fundamentele uitdagingen binnen het ecosysteem van elektrische voertuigen, zoals de productie van elektriciteit en de haalbaarheid van systemen.

Mondiale handelsonzekerheden

De terugtrekking van elektrificatie brengt zijn eigen risico’s met zich mee. De CEO van Renault heeft gewaarschuwd dat Europese autofabrikanten die in 2025 de koolstofemissielimieten van de EU overschrijden, aanzienlijke boetes tegemoet kunnen zien als gevolg van een verminderde vraag naar EV’s. Daarnaast speelt een handelsconflict tussen de EU en China, waarbij de EU importtarieven heft op Chinese EV’s.

Politieke onzekerheden, zoals een mogelijke terugkeer van de voormalige Amerikaanse president Donald Trump aan de macht, zouden de handelsspanningen met China opnieuw kunnen doen oplaaien, wat een verdere impact zou hebben op de Europese autofabrikanten. Analisten erkennen dat de negatieve nieuwscyclus rond de autosector misschien nog niet voorbij is en waarschuwen ervoor om de huidige waarderingen niet als een kans te beschouwen omdat er geen duidelijk herstelpad is. Ze benadrukken de noodzaak van transformatieve veranderingen in de toeleveringsketen, productieprocessen en laadinfrastructuur om mobiliteit te ondersteunen en de vraag naar EV’s te stimuleren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.