Japan wil export van zeevruchten stimuleren na Chinees importverbod

Japan versnelt zijn inspanningen om de export van vis-, schaal- en schelpdierproducten uit te breiden naar nieuwe markten in Azië, de VS en Europa. Dit is een reactie op het Chinese importverbod van een jaar, dat grote verliezen aan verkoop heeft veroorzaakt.

De Japan External Trade Organization (JETRO) werkt aan het diversifiëren van exportbestemmingen voor producten zoals sint-jakobsschelpen, die door het Chinese verbod zijn getroffen. Volgens JETRO-voorzitter Norihiko Ishiguro neemt de export naar de VS, Canada, Thailand en Vietnam toe, wat de mogelijkheden op alternatieve markten vergroot.

De Japanse regering heeft ook een extra budget van ruim 30 miljoen euro ter beschikking gesteld om de inspanningen van JETRO te ondersteunen. Dit budget wordt gebruikt voor het organiseren van evenementen in meer dan 70 steden in Japan en daarbuiten. De evenementen zijn bedoeld om sint-jakobsschelpen, geelstaart en andere visproducten te promoten bij internationale kopers en chef-koks.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.