BioNTech verlegt focus van COVID-19 vaccins naar kankerbehandelingen

De Duitse geneesmiddelenproducent BioNTech, een begrip tijdens de pandemie vanwege de ontwikkeling van het COVID-19 vaccin in samenwerking met Pfizer, heeft een aanzienlijke daling in de verkoop van zijn vaccins gerapporteerd. Het nettoverlies van het bedrijf over het tweede kwartaal verviervoudigde tot 807,8 miljoen euro vergeleken met een jaar eerder.

De scherpe daling van de verkoop wordt grotendeels toegeschreven aan de lagere vraag naar COVID-19 vaccins nu de pandemie afneemt. BioNTech vertrouwt echter op de verschuiving van de strategie naar nieuwe kankerbehandelingen om de groei op lange termijn te stimuleren.

Nieuwe focus op kankerbehandelingen

Ongeveer 90 procent van BioNTech’s totale uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling zijn nu gericht op niet-COVID-gerelateerde activiteiten, voornamelijk oncologie en mRNA. Het bedrijf streeft ernaar zijn eerste oncologieproduct in 2026 te lanceren, wat een belangrijke mijlpaal is in de overgang naar kankerbehandelingen.

De verschuiving naar oncologie komt op het moment dat Pfizer, BioNTech’s partner in de ontwikkeling van het COVID-19 vaccin, ook een sterke verkoop van zijn medicijn tegen hartziekten rapporteerde, wat de terugval in de verkoop van vaccins na de pandemie compenseert. Vorige week verhoogde Pfizer zijn jaarlijkse winstverwachting dankzij deze diversificatiestrategie.

Financiële positie blijft sterk

Ondanks de dalende inkomsten en winstgevendheid blijft de financiële positie van BioNTech sterk. Jens Holstein, financieel directeur van het bedrijf, benadrukte dat het bedrijf zich de rest van het jaar zal blijven richten op zijn groeistrategie voor de lange termijn, gesteund door zijn robuuste financiële middelen.

De kwartaalomzet van BioNTech daalde met 23 procent tot 128,7 miljoen euro, voornamelijk door de lagere verkoop van de COVID-19 vaccins. Het bedrijf blijft zich echter inzetten voor zijn verschuiving naar oncologie en mRNA-behandelingen, waarvan het gelooft dat het groei en winstgevendheid op de lange termijn zal stimuleren.

Nu de pandemie afneemt, positioneert BioNTech zich voor succes in de groeiende markt voor kankerbehandelingen. Met een sterke financiële positie en een solide strategie is het bedrijf goed uitgerust om door dit nieuwe tijdperk te navigeren en toekomstige groei te stimuleren.

Key takeaways

• BioNTech’s nettoverlies over het tweede kwartaal verviervoudigde tot 807,8 miljoen euro door een lagere vraag naar COVID-19 vaccins.
• Het bedrijf verlegt zijn focus naar kankerbehandelingen, waarbij ongeveer 90 procent van de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling nu gericht zijn op oncologie en mRNA.
• BioNTech wil zijn eerste oncologieproduct in 2026 lanceren, wat een belangrijke mijlpaal is in de overgang naar kankerbehandelingen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.