Door de hoge inflatie van het voorbije jaar lopen de spanningen tussen winkelketens en leveranciers op. Die laatsten willen de hogere kosten doorrekenen aan de eindgebruiker, terwijl de winkels de prijzen net zo laag mogelijk willen houden. Zo zijn prijsonderhandelingen tussen PepsiCo en Carrefour op niets uitgedraaid. De producten van de voedingsgigant zijn daarom niet langer beschikbaar in de winkels van de supermarktketen.
Opnieuw ligt een winkelketen op ramkoers met een leverancier: geen producten van PepsiCo meer in Carrefour
Waarom is dit belangrijk?
Er zijn heel wat winkelketens actief in ons land. De concurrentiestrijd is dan ook snoeihard. De winkels staan dus niet te springen om de prijzen naar boven bij te stellen. Daardoor liggen ze soms op ramkoers met de leveranciers.In het nieuws: De kans is groot dat je geen producten van PepsiCo meer in de schappen van Carrefour België vindt. Enkel de beschikbare voorraden worden nog verkocht. Het gaat onder meer over de merken Lay’s, Quaker, Pepsi en Doritos.
- De winkelketen gaat niet akkoord met de prijsstijgingen die de multinational wil doorvoeren. Volgens Carrefour zijn de prijzen de voorbije twee jaar door de hoge inflatie al voldoende opgelopen.
- Carrefour stopt niet alleen in ons land de verkoop van PepsiCo-producten. Ook in Frankrijk, Italië en Spanje heeft de keten de verkoop van die producten tijdelijk gestaakt.
- “We zijn al maanden in gesprek met Carrefour en we blijven te goeder trouw proberen om ervoor te zorgen dat onze producten beschikbaar zijn”, laat een woordvoerder van PepsiCo weten aan The Wall Street Journal.
Opgemerkt: De discussie tussen Carrefour en PepsiCo legt de winkelketen alvast geen windeieren. Die profileert zich nu volop als de “beschermer van de koopkracht van zijn klanten.”
Colruyt vs. Unilever
Terugblik: Ook tussen Colruyt en Unilever is er een discussie over de prijzen van bepaalde producten aan de gang.
- De winkelketen liet vorige maand weten dat de producten van Zwan en Knorr tijdelijk niet beschikbaar zijn.
- Colruyt, die zich maar al te graag profileert als absolute prijsbreker, schrapt nu en dan producten uit zijn aanbod als gevolg van vastgelopen prijsonderhandelingen. Zo waren er onlangs nog discussies met AB InBev waardoor bieren als Jupiler en Stella Artois niet meer in voorraad waren. (cv)