BoerBurgerBelangen, geïnspireerd door de Nederlandse BoerBurgerBeweging ziet het levenslicht en doet mee aan de verkiezingen

BoerBurgerBelangen, geïnspireerd door de Nederlandse BoerBurgerBeweging ziet het levenslicht en doet mee aan de verkiezingen
Boerenprotest tegen het stikstofbeleid in Brussel – Valeria Mongelli/Bloomberg via Getty Images

In maart toonde het overdonderende succes van de BoerBurgerBeweging in Nederland aan dat er een landelijk ongenoegen leeft, dat een protestpartij wel eens zou kunnen gaan capteren, ook in Vlaanderen. Een vaststelling die cd&v, die een felle pro-landbouwkoers ging varen, helemaal niet ontging. 

  • Het inspireerde in het voorjaar de Kempense boerendochter Tine Hermans, een voormalige militante van cd&v, al om de BBB te vertalen naar België. Nu wordt ze aangesterkt door Filip Boone, een vastgoedmakelaar in de landbouwsector uit West-Vlaanderen. Hij richtte eerder de partij Gezond Burger Verstand Vlaanderen (GBVV) op, deze twee partijen vormen nu samen de BoerBurgerBelangen, meldt Het Nieuwsblad.
  • De focus van de partij: steun aan de landbouwsector in zijn strijd tegen het stikstofbeleid. Maar het gaat volgens Boone breder, hij verwijst ook naar onderwijs, ouderenzorg en kinderopvang. “We willen ook niet zomaar een protestpartij zijn.” Ambitieus zijn ze alleszins. “We mikken op minstens één verkozene per provincie”, zegt Boone. Ze komen op met de slogan “gezond verstand”. 
  • Het zijn voornamelijk cd&v en het Vlaams Belang die er zo een concurrent bij krijgen. Beide partijen scoren beter in landelijke gebieden. Bij de christendemocraten maakte men zich de afgelopen maanden ook sterk dat men Hermans wel “terug naar de eigen stal” zou krijgen, met name die van cd&v. Quod non dus. Zelfs al haalt de BBB zo in elke provincie overal maar een half procentje, het kan bij de eindafrekening wel pijn gaan doen voor Sammy Mahdi (cd&v) en Tom Van Grieken (Vlaams Belang).
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.