De prijzen in de supermarkt zijn in september gedaald. Dat is vanzelfsprekend goed nieuws voor de consumenten, maar een terugkeer naar de prijzen van enkele jaren geleden is niet aan de orde. Wie echt wil besparen op de winkelkar, kan de populaire merkproducten inruilen voor huismerken of witte producten.
Prijzen in de supermarkt dalen, maar hoe kan je echt besparen op je aankopen?

Waarom is dit belangrijk?
Door de gestegen grondstof-, energie- en personeelskosten moeten we vandaag veel meer betalen voor onze winkelkar dan een jaar geleden. De producenten rekenen nu eenmaal de gestegen kosten door aan de eindgebruiker. Sommigen krijgen kritiek omdat ze de prijzen te fors hebben opgetrokken. Ze worden daarbij beschuldigd van graaiflatie.In het nieuws: De nieuwssites van DPG Media melden dat de prijzen in de supermarkt de voorbije maand met gemiddeld 2,3 procent zijn gedaald in vergelijking met augustus.
- De prijzen van bakkerijproducten en granen daalden met gemiddeld 3,6 procent.
- Verse groenten en fruit werden respectievelijk 5,1 procent en 4,6 procent goedkoper.
- Voor zuivel betaalden we in september 2,5 procent minder.
- Het prijskaartje van vlees zakte met 1,8 procent.
Waarom dalen de prijzen in de supermarkt?
Details: Er zijn verschillende redenen waarom de producenten en winkels nu het mes in de prijzen zetten.
- Allereerst is er de daling van de grondstofprijzen. De groothandelsprijs van tarwe is bijvoorbeeld in een jaar tijd met zo’n 40 procent gezakt tot 5,8 dollar per bushel (een maateenheid van ongeveer 35 liter).
- Ook de concurrentie speelt een belangrijke rol. Als één keten de prijzen verlaagt, volgen doorgaans de anderen. Dat is in het bijzonder het geval voor Colruyt, die de goedkoopste speler op de markt wil zijn.
- Pierre-Alexandre Billiet, professor retailmanagement en CEO van vakmagazine Gondola, merkt tegenover de nieuwssites van DPG Media op dat ook de politiek druk zet op de voedingsmultinationals om de prijzen te verlagen.
- Pierre-Yves Dermagne (PS), minister van Economie, laat het Prijzenobservatorium maandelijks de prijzen in de supermarkt controleren. In september kwam die instelling weliswaar tot de vaststelling dat de prijs van een winkelkar in ons land niet sneller stijgt dan in het buitenland.
- Toch is Billiet ervan overtuigd dat sommige spelers zich schuldig hebben gemaakt aan graaiflatie. Chocolade was in september bijvoorbeeld 17,7 procent goedkoper dan een maand eerder. Daar heeft volgens Billiet niet enkel met de lagere internationale cacaoprijs mee te maken.
- Economen drukken ons weliswaar op het hart dat de prijzen in de winkel niet terug zullen keren naar het niveau van enkele jaren geleden.
- Uit een onderzoek van de consumentenorganisatie Testaankoop blijkt dat de prijzen in de supermarkt in september op jaarbasis met gemiddeld 13,5 procent zijn gestegen.
Besparen op de winkelkar
Tip: Een van de beste manieren om te besparen op de winkelkar is overschakelen van merkproducten naar huismerken en witte producten, leert een recente vergelijking van Testaankoop.
- Daaruit blijkt dat je tot 50,8 procent kunt besparen. Die besparing loopt op tot 62 procent als je kiest voor de witte producten van de discountketens Aldi en Lidl.
- Wie toch de voorkeur geeft aan bekende merken, is iets goedkoper af in de Colruyt. “Het prijsverschil met andere winkels is wel zeer klein”, merkt Testaankoop op. Een persoon geeft gemiddeld 273 euro per maand uit in de Colruyt als er een Albert Heijn in de buurt is. In de winkel met Nederlandse roots betaalt diezelfde persoon gemiddeld 281 euro per maand.
- “Hoewel Colruyt-winkels nog steeds veel goedkoper zijn dan het gemiddelde, doe je er goed aan om te letten op de geografische ligging van supermarkten”, aldus de consumentenorganisatie. “Colruyt stemt haar prijzen op de concurrentie af, ook wanneer een van haar winkels dicht bij een Albert Heijn ligt. Een Colruyt-winkel die niet in de buurt van een Albert Heijn ligt, zou bijvoorbeeld 5 procent duurder zijn dan een winkel in de buurt van een Albert Heijn.”
(nd)